Mår dåligt
02.03.2015
Angående http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/karleken-och-sexet/karleken-and-parforhallandet/kommer-det-har-funka
borde jag berätta vem jag gjorde "det" med för min pojkvän?. Jag mår illa, rädd för att någon ska berätta till pojkvännen vem det var. Jag berättade somsagt vad jag gjort innan vi blev tillsammans pånytt, men aldrig vem. Han frågade den gången gjorde du det med "namnet" o jag ljög o svarade nej o sa också att jag aldrig skulle kunna erkänna vem det var med. Sen har han sagt att han inte vill veta vem det var, för han litade väl på att de inte var den som han trodde det var. Är så rädd för att mista honom ifall sanningen kommer fram nångång. :( känner mig så hemsk o vågar inte berätta, de var så längesen sist vi hade samtal om vad jag gjort o såna samtal (bråk) hade vi ofta då. Vad tycker ni jag skulle borda göra? hålla tyst om det? Hjälp.. Flickan

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.03.2015
Hej Flickan!
Äsch ja, det här var knepigt... Finns det över huvud taget något "rätt" svar på sådana här dilemman? Men vi måste säga att vi håller med i allt som både Susanna och den som kommenterade din fråga sade! Du gjorde ett misstag. Det gör alla Homo sapiens sapiens, alltså individer av rasen Människa! Du är en människa och varendaste en av oss gör ibland saker mot bättre vetande. Ibland är det att äta en chokladbit fastän vi redan är så mätta att vi spricker och då får vi ont i magen. Andra gånger är det att ha sex med någon av fel orsaker. Men det är båda mänskliga misstag.
Vet du, utan att göra lite misstag nu som då så lär vi oss inte ett skit om livet! För vi kan ju inte bara studera andras liv och erfarenheter och lära oss allt av det, utan ibland måste det svida. Ibland måste vi uppleva hela registret av ånger, skam, skuld och önskan om att sjunka genom jorden och få det hela ogjort för att verkligen LÄRA oss våra läxor. Se, du kommer troligen aldrig mer att hoppa i säng med någon av fel anledningar. Du kommer troligen att ha användning av den kunskapen även inom annat än bara kärlek och sex i livet också. Det är en stor livsläxa! Den var dyr, men den är verkligt bra att ha och du kommer att leva annorlunda i framtiden tack vare att du lärde dig det om livet.
Men du måste sluta slå dig själv i skallen med det här! Sluta straffa dig själv! Du gjorde ett fel, men det var då det. Du är inte samma människa idag som du var för en vecka, en månad, ett år sedan. Skulle tiden stå stilla, ja då skulle du ha rätt att straffa dig själv. Men du har utvecklats och lärt dig saker och därför är du förlåten. Du kommer ju inte att göra om samma misstag igen, så alltså ska du bara få ett straff för det, inte nya straff varje dag för ett gammalt brott!
Han har inte heller den minsta rätt att straffa dig för något du gjorde för länge sedan. Något du till på köpet gjorde när ni inte var ihop!!! Du hade officiellt ingen skyldighet mot honom då medan ni inte var ett par - då var det säkert inte heller klart att ni skulle komma att bli ihop igen, så ännu mindre orsak för dig att låta honom diktera ditt sexliv under tiden ni var ifrån varandra. Visst, världen kanske inte känns så svartvit, om tex den här typen du hade sex med var hans kompis eller något. Men huvudsaken är ändå att dåtid var dåtid och ska inte längre påverka din nutid. Eller framtid. Ni kan inte låta den här händelsen spöka i ert förhållande - vare sig om det spöket bara finns i din hjärna eller uttalat emellan er, så står det här spöket mitt emellan er, som en tredje person inblandad i ert förhållande. Kicka ut spöket!
Men om du kickar ut spöket genom att berätta alla hemliga detaljer åt din pojkvän eller om du begraver det här helt på egen hand och bara drar ett tjockt svart streck över den delen av ditt liv (= förlåter dig själv), det måste du bestämma. Vi kan inte säga om du ska berätta det eller inte. Det kan bara du bestämma, tyvärr. Vi förstår att det skulle kännas lättare om någon annan bestämde - inte minst för att ha någon att skylla på ifall det gick snett. Men livet funkar inte så, man måste ta besluten själv och stå för eventuella konsekvenser själv. Så mycket kan vi trösta med att det nog inte finns en endaste själ här i världen som är 100% ärlig mot sin partner. Alla har någon hemlighet eller lögn, oavsett om det är stort eller smått. Kan vara tex att man inte berättar för partnern att man onanerar eller tycker Orlando Bloom är sexigast i världen eller har en hemlig crush på någons storebror eller har sagt att partnerns tröja är snygg fastän den inte är det... En hemlighet kan alltså vara bättre än sanningen ibland också. Som sagt, livet är inte perfekt och svartvitt - och inte vi människor heller <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna