Mår dåligt av kärlek
05.12.2016
Hej. Det är såhär att jag gillar en kille och vi brukar vara ett gäng där han också är med. Men jämt efter vi har varit med dem börjar jag må dåligt och kan inte sova. Känns lite som ångest. Såhär känns det alltid för mig när jag är kär och dE är jättejobbigt. För när jaG är med dem börjar jag må dåligt och sen kan jag inte sova för att jag mår så illa. Vad ska jag göra? Kan man få ångestkänsla av att vara kär? Har alltid varit så här för mig att jag börjar må illa när jag är kär och det göra att jag aldrig har kunnat ha något med nån kille för jag börjar må så dåligt när jag ska vara med dem så jag inte kan ta ett till steg. Och när jag är med honom och börjar må dåligt sluter jag mig så det verkar som om jag frienszonar honom och det är ju det sista jag vill. Glömde att säga alla de jag tyckt om har tyckt om mig också, och det är kanske just därför jag blir såhär rädd. Har aldrig varit så för mig att jag tyckt om någon som inte tyckt om mig men jag tror att det skulle kännas enklare så för när någon annan tycker om en tillbaka kan ju han ta det där steget som jag är rädd för att ta och då är jag rädd för att det ska gå för snabbt.
Vet inte om ni förstår vad jag menar nu men vad ska man göra för att man inte ska må dåligt av att tycka om någon?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.12.2016
Hejsan, det verkar som att du på något sätt har hamnat i en ond cirkel med det här. Jag tror att det skulle vara bra för dig att gå och prata om det här med tex skolans kurator. Vet du om det hänt något speciellt nångång som har startat dethär? Det kan ha varit vad som helst som egentligen inte har känts så illa, men sen kan det senare vara orsaken till att du alltid känner så här när någon närmar sig dig.
Kärlek och närhet kan vara både spännande, pirrigt men också samtidigt välldigt skrämmande. Man lämnar ut sig själv och man är mycket sårbar när man blottar sina känslor, det är helt naturligt att man känner sig rädd och osäker. Det kan ta sig uttryck som att du börjar må dåligt. Det finns många olika sätt att komma vidare från saker man hakat upp sig på. Ett sätt kan vara att fundera över vad det värsta som kan hända är. Alltså vad är det västa som kan hända om någon blir intresserad av dig? Att ni blir tillsammans och att det är jätte härligt men sen gör han slut? Du blir jätte ledsen och tappar tilltron på livet och kärleken? Ibland måste man våga lite för att kunna vinna. Med många saker i livet är det så att man måste ta det onda med det goda. Man kan inte tänka att det alltid ska blåsa medvind i ens liv, oundvikligen blåder det motvind och stormar också i allas våra liv. Ingen glider fram genom livet på ett bananskal med ständiga medgångar, alla får vi våra törnar och motgångar. Men som de brukar säga, det man inte dör av, gör en starkare. Jag tror att allt vi råkar ut för i livet händer av en orsak, vi ska lära oss något eller vi behöver det för att vi senare ska komma oss till något som vi utan dessa erfarenheter inte skulle komma oss till annars.
Försök våga ta mini pytte pytte små steg i taget mot att släppa in någon i ditt hjärta. Släpp lite på kontrollen och våga ta språnget. Om man aldrig våga släppa någon inpå en får man ite uppleva kärleken heller. Men ta ingen stress och låt det ta sin tid, det är ingen brådska och du kommer nog att hinna. Om du vill läsa  lite mera om Kbt (Kognitiv beteende terapi), som detta sätt hör under kan du göra det HÄR. HÄR, hittar du mera att läsa. Grundtanken är att man lite i taget utsätter sig för det man är rädd för, och på så sätt kan man komma förbi sina rädslor.
Som jag skrev här ovanför så vet jag ju inte om du varit med om något som gjort att du inte våga släppa taget och låta någon komma nära, men försök lite i taget så kommer du märka att det går bra och att det inte är något att oroa sig över. Om man en gång har varit med om något obehagligt så behöver det inte betyda att alla möten i resten av ens liv kommer att bli på samma sätt.
Av samma orsak brukar många tänka att de bara kan bli kära i kändisar, typ Justin Bieber eller någon liknanade som är helt och hållet ouppnåelig och på det sättet helt riskfritt att kära ner sig i. Man vet att det kommer aldrig att bli verklighet, så man kan i lugn och ro tryggt vara förälskad.
Om du tycker att jag har förstått dig fel ska du sätta i kommentaren så funderar jag om.
Jag vill sända dig de allra varmaste kramar och ge en vänskaplig puff i baken att du ska våga både ge och ta emot kärlek.
<3 <3 <3
Kramar från ungdomsinformatören Sanna