Min 19 åriga kille
19.04.2015
Hej jag har träffat en kille på nätet som fyller 19 år i år, själv e jag 14 men fyller 15 i december och jag indrar kan vi ha sex i sommar ändå ? Och vad ska jag säga åt mamma att han ska komma å hälsa på?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.04.2015
Hejsan! Fina kommentarer du har fått! Vi på Decibel håller med till 100%.
Men det första som oroar mej är att hur vet du säkert att han är 19 år och verkligen är den som han utger sig för att vara?! Via nätet kan vem som helst utge sig för att vara en 19årig singelkille - som du säkert vet! Jag förstår inte riktigt hur du kan uppge att du är kär i en kille som du chattat via nätet men aldrig har träffat... Och ännu värre är att du planerar att ha sex med honom i sommar!! Ifall det är han som har föreslått/initierat detta ska du absolut backa och dra öronen åt dej!! Ifall det är så blinkar det verkligen röda varningslampor för oss här på Decibel!
Sen finns det ju faktist en ålder som kallas byxmyndighetsålder. Har du hört om den lagen? I Finländsk lag finns det inskrivet att man inte får ha sex innan man har fyllt 16 år. Det här för att skydda unga personer som inte är tillräckligt mogna för att ge sig in på sexupplevelser som de inte klarar av att hantera. Så svaret är egentligen nej. Ni kan inte ha sex. Ni ska inte ha sex - eftersom ni inte har en kärleksrelation och du är för ung.
Din mamma har ansvar för dej. Henne ska du vara ärlig med. Hon har en hel del mer livserfarenhet än vad du har.
Har du någon som du kan visa er chatthistorik åt? En förälder, äldre syskon eller vän? Vad tror de om den här nät-killen när de har fått läsa? Du vet - det här att ragga upp 14åriga tjejer via nätet kan vara en sport för honom som han har blivit väldigt duktig på. Du kan helt oanande ha fallit i hans fälla... Fint skulle det vara om du både kan visa din Decibel-fråga åt en förälder och sen också er chatt-historik. Föräldrar har ansvaret för sina barn också på nätet.
Men. Ifall den här killen faktiskt är tonåring och är intresserad av dej så är det säkert helt ok att ni blir vänner på facebook, börjar ringa till varandra osv. Ifall han inte är intresserad av det här eller är undivkande är han ett nät-troll tyvärr. Lär dej av din livserfarenhet, glöm honom och gå aldrig i den fällan mera! Ifall han är helt öppen med vem han är, var han bor, sitt liv osv och vill först lära känna dej som vän innan ni träffas är det helt ok. Men det är ju nog säkrast att träffa honom på en allmän plats och tillsammans med vänner första gången - precis som du fick i din kommentar.
Sen som slutkläm kan jag inte låta bli att ifrågasätta vad en 19årig kille skulle vilja av en 14årig tjej?! Han har omkring sig massor med jämnåriga tjejer som kör hans bil ifall han vill dricka alkohol, som går på krog och dansar med honom ifall han vill det, de tjejerna i hans ålder har ofta bil och egen lägenhet där inte föräldrar lägger sig i vad de gör osv osv. Därför är jag nog mycket mycket tvivlande till att den här killen skulle ha något annat i tankarna än att vilja utnyttja dej. Tyvärr - jag är ledsen. Det här var nog säkert inte svaret du hoppades få läsa... Som som jag hoppas du förstår är det enda svaret jag kan ge dej - för att vi på Decibel bryr oss om dej och vill att du ska vara rädd om dej.
Borde du istället öppna ögonen och se dej omkring - killar du har omkring dej i din egen ålder som passar dej bättre. Lycka till med dem! :)
Med vänlig hälsning, Annika o Liselott