min bästa kompis
14.05.2014
Hej Decibel! Jo det är så att jag har tyckt om en kille i mera än 1 år nu och han är en av min allra bästa kompisar men ja verkligen suger på att flörta XD och hur ska jag försöka få honom att bli intreserad? ingen flörtare

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
21.05.2014
Hej ingen flörtare!
Ojojoj, om en vecka kommer du att få maaaassor mera tips, för då är Månadens tema just Förälskelse! Där har vi samlat allt vi hittat i flirt-väg - men redan nu finns en hel del tips på infosidorna om Kärlek, så gå och kolla där när du läst färdigt här :)
Men vi ska ge dig lite tips på hur man kan försöka vända vänskap till förälskelse. Först: minns att hälften redan är vunnet, för ni vet redan att ni trivs tillsammans, har kul ihop, kan prata om allt möjligt och känner varandra bra. Allt det är delar av grunden för ett bra förhållande, så nu gäller det bara att införa lite romantiska och sexuella vibbar i relationen. Se, när man som tjej är kompis med en kille kan det nog hända att man har tonat ner sin kvinnlighet, sin tjejjighet, för att det inte ska kännas så stor skillnad om man är pojkkompis eller flickkompis. Därför kan det vara lite svårt för kompisen att håxa att hej, hon är ju faktiskt tjej ju! Redan bara det faktum att han i ett tidigt skede friend-zonade en, satte en i vänskapsfacket, kan ju vara lite knepigt att ändra på. Men det är fullt möjligt!
Vårt råd är nu att försöka få honom att inse att du är en tjej, en tjej han redan gillar som kompis men som skulle kunna bli så mycket mera än det. Säg och gör saker som får honom att tänka tjej om dig istället för kompis, prata om kärlek och relationer - kanske till och med skämta om hur ni skulle ha det ifall ni var ihop - och börja bete dig mera kvinnligt. OBS, inte fjantigt tjejjigt, men motsatsen till att vara "en av killarna". Börja röra dig en aning mera kvinnligt (obs igen, inte fjantigt) och börja röra vid honom mera. Be honom värma dig, kittla honom, gör något med hans hår - all fysisk kontakt du bara kan tänka dig som ändå är rätt oskyldig. Fysiskt närhet kanske triggar igång hans sexualitet och får honom att även kroppsligen inse att du faktiskt är en tjej. Gör också mera saker på tu man hand, då har saker lättare att hända av sig själv.
Sen måste vi ju få komma med lite varningens ord också. Det finns ju vissa risker när man blir kär i sin kompis. Om det skulle råka sig så att han inte känner likadant så kan det bli lite kämpigt för att få vänskapen att fortsätta, men om man är riktiga vänner så går nog det alldeles utmärkt. Därför måste man tänka sig för både en och två gånger innan man sätter vänskapen på spel. Du skriver ju heller inget om det verkar som att han skulle kunna vara intresserad av dig. Men antagligen har det varit åtmintone något i luften då du nu börjat känna att det skulle kunna bli något mera mellan er. Kanske om ni skulle ge det en chans ändå? När det gäller vänner är det nog bättre att pröva ifall det skulle bli något än att sedan ångra sig när han tex hittat en annan flickvän. För man förblir nog oftast vänner efteråt, till och med fastän man varit ihop och det tar slut. Då kanske man till och med blir bättre vänner än tidigare!
Vi håller tummarna och skriv gärna igen om du känner att du vill ha mera, men som sagt var så hittar du en hel del på våra info sidor och mera är på kommande!
Hälsar ungdomsifnoramtörerna Liselott och Sanna