Min första kärlek
17.05.2016
Hej! Jag tycker väldigt mycket om en tjej i min klass. Vi är bra kompisar och jag har fått känslor för henne men jag vet inte om jag vågar fråga henne om hon tycker om mig! Och jag vill ennu vara vän med henne. Vad ska jag göra!!! Vänner för livet!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.05.2016
Hej Vänner för livet!
Det är underbart och skrämmande på samma gång att vara kär, och värst är nog osäkerheten att inte veta ifall hon tycker om en tillbaka eller inte. Det här skedet slipper man dock inte undan, det här hör tyvärr till kärlekslivet lika mycket som att bli varm inombords när man ser den man är kär i.
Så den som är kär har alltid två val, om man ser det lite svartvitt: antingen försöker man göra något åt saken eller så väntar man och ser. Och då finns såklart risken att man väntar förgäves; att chanserna glider en ur händerna eller att hon blir kär i någon annan... Det är märkligt med förälskelse, annars, hur människor som vanligtvis nog är så modiga och sociala och öppna plötsligt blir blyga, nervösa och osäkra inför den de är kära i. Kanske, om man är vänner som ni, så kan man bete sig någorlunda normalt tillsammans med Henne, men så fort tanken ens nuddar vid "något mer", så blir man en dallrande geléklump. Och så är det så himla lätt att börja tro det värsta när man är kär. Möter hon inte ens blick en dag, så är det vanligt att genast tänka "hon haaatar mig säkert..." Man blir överkänslig, börjar överanalysera och överreagerar hastigt - ja, man kan bli lite tillfälligt knäpp av att vara kär.
Men det är bara att försöka samla sitt mod och GÖRA något i alla fall, hur nervös man än är och hur många domedagstankar man än tänker före. För som sagt, annars kanske chanserna rinner en ur händerna. För se, även om hon skulle vara lika kär tillbaka, så kanske hon också är lika blyg och inte heller vågar göra något. Och om det tex nog verkar finnas några positiva tecken från hennes sida, någon antydan om att hon nog kanske besvarar dina känslor, så kanske de känslorna svalnar om inte du vågar visa något positivt mot henne? Om hon får för sig att du inte gillar henne alls på "det" sättet. Så bäst att göra något!
Speciellt passligt att göra något är det nu strax innan skolavslutningen. Alla är lite extra uppspelta och snabba på att nappa på äventyr, och den stämningen kan du dra nytta av. Skiter det sig sedan, så kommer en automatisk paus i och med sommarlovet, och i höst minns ingen något av detta. Sista veckorna före terminsslutet kan vara nästan magiska, då allt möjligt kan hända som inte hände under hela skolåret. Fast å andra sidan har sommarlovet också fördelen med att man kan få vara ifred tillsammans, ingen behöver ännu veta om att man är kär/har på g/blivit tillsammans. Man får utveckla relationen mera ifred när man inte "övervakas" i skolan av klasskompisar mm.
Så ta chansen nu - fast du behöver ju inte genast stega fram till henne heller, falla ner på knä och bekänna din odödliga kärlek till henne. Utan flirta lite, sondera terrängen, få henne att börja tänka på dig som en kille och inte bara som kompis... Säg att du är på lite "gälit humör" och så frågar du, full av äventyrsanda, om hon ska komma på en glass med dig! Eller ut och cykla - tex för att kolla om det spökar i den där ödestugan i byn. Eller hem till dig för att kolla film en kväll när det spöregnar ute...
Försök alltså att få med henne någonstans på tumis, och ha gärna något att syssla med medans. Det är lättare att smyga in komplimanger eller börja tala känslor när man tex tvättar cyklarna tillsammans. Eller hålla kvar hennes hand när ni bärt vattenhinken... Försök se sådana här chanser och TA DEM! Tänk inte för mycket, bara GÖR!
Fundera alltså inte så mycket på hur du ska få henne på tumis, vilket svepskäl du ska använda, huvudsaken är att du ser till att träffa henne mycket nu, gärna utanför skolan. Eventuellt kan ni göra det här med ett par kompisar med, men kompisar har både för- och nackdelar. Å ena sidan hittar man lättare på saker att prata om och stämningen är mer avslappnad, men å andra sidan kanske man inte vågar göra något heller när de ser.
Fundera överhuvudtaget inte så mycket på vad som är okej och inte okej, hur stora oddsen är för att det ska lyckas, vad du ska säga så att hon inte tycker du är fånig eller ens för att hon ska fatta att du har varmare känslor för henne än bara som kompis. Om hon inte fattar att du gillarGILLAR henne, hur ska hon då kunna ta ställning till det. Du måste visa något som är mer än bara vanlig vänskap, så att hon kan fundera på dig som en kille, som en tänkbar pojkvän. Jo, det är pirrigt och känns som att man riskerar mycket, men du måste våga. Visar hon positiva tecken, så är det bara att tuta och köra - men försök mer än bara en gång. Om du bara en gång gör något som får henne att fundera om du gillar henne, så kommer hon att vänta på fler tecken innan hon vågar göra något själv (för först är hon rädd att hon bara inbillar sig att du gillar henne, eller missar helt att du försökte visa något).
Modigt bara! Vänskap är en jättebra grund för kärlek, och det är faktiskt förvånansvärt sällan som man förstör vänskapen genom att försöka! Man tror lätt det, men statistiken säger alltså att vänskapen nog består även när det inte blev kärlek av det!
Du såg säkert redan våra flirttips mm om förälskelse under Information > Kärlek och förälskelse? Och vill du, så får du jättegärna skriva in sedan igen och berätta hur det gick!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott