min kille
01.06.2016
Jag har en kille som är 24 och inte mår så bra och gör dumma saker han knarkar, dricker, hamnar alltid i bråk, leker med pistoler och umgås med riktigt dåliga personer och jag vet verkligen inte vad jag ska göra ibland kan han skada mig men han gör det inte med flit och han har gjort slut med mig flera gånger för det men jag vill inte lämna honom för han är inte en dålig person egentligen men jag vet inte vad jag ska göra han hjälpte mig sluta svälta mig och att sluta skada mig själv jag vill hjälpa honom och han försöker sluta dricka och bli ren men faller lätt tillbx novali

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.06.2016
Hej på dig,
Om jag förstår dig rätt så vill du ha lite råd angående hur du skall göra med din kille du är tillsammans med. Det verkar som att han lever ett ganska ”hårt” liv, med kriminella inslag, du antyder också att han inte alltid behandlat dig väl. Även om förhållandet verkar ganska destruktivt för er så upplever jag att du vill stanna kvar. Du säger att du vill hjälpa honom, men kom ihåg att det är bara personen själv som i slutändan kan hjälpa sig själv genom att göra de rätta valen och välja den rätta vägen i livet.
Om din kille vill fortsätta umgås i brottsliga kretsar, där bråk, knark och stök förekommer så kan han välja det (han är en vuxen individ), men han kan även välja att bryta upp från umgänget och föra sitt liv i en annan riktning. Men ingen utomstående kan göra ett sådant val åt någon annan, det är individen själv som måste välja, bestämma sig för vad man väljer och förverkliga det.
Jag upplever också att du stannar för att du säger att du inte svälter, eller skadar dig själv längre och visst är det så att kärlek kan läka många sår; man kan börja tycka mera om sig själv via det att någon annan älskar och uppskattar en; man älskar sig själv genom någon annans ögon. Men i slutändan kommer kanske din killes destruktiva beteenden också att börja påverka dig negativt, jag brukar alltid tänka att man måste kunna älska sig själv först för att lyckas ta emot någon annans kärlek. Så jag tror alltså att du kan älska dig själv lika mycket som du gör nu, även om din kille inte är kvar i ditt liv.
Tänk på dig själv i första taget, var lite självisk och tänk inte på att du måste ”rädda” din kille från det liv han lever, räddningen ligger hos honom själv. Om din kille fortsättningsvis vill välja att leva som han gör så föreslår jag att du räddar dig själv innan det är för sent.
Hoppas du någorlunda fick svar på din fråga. All lycka!
Hälsar socialhandledare Ida