Min kille är 2 år äldre
23.05.2016
Hej, jag är tillsammans med en kille som är 2 år äldre än mig. Jag är jättekär i honom, men eftersom att han är 2 år äldre så tänker han på sex tidigare än mig. Jag vill, men jag vet inte om det kommer att göra ont. Och om vi inte har sex, vad händer med vårt förhållande? Hjälp Tjejen

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
25.05.2016
Hej!
Nej, vännen, du ska inte ha sex ännu. Ingen jämngammal med dig i hela världen är redo för sex, så enkelt är det. Jo, det kanske finns andra i din ålder som haft sex, men det betyder inte att det är rätt eller hälsosamt eller okej på något vis. Ledsen om det låter hårt, men det här är fakta!
En person i din ålder är inte mogen för sex, troligen inte i kroppen (det räcker inte med att ha fått mens och bröst, det är mycket "osynligt" som ska hinna utvecklas före man ens kan njuta av sex) och garanterat inte i hjärnan.När det gäller kroppen, så om allt inuti dig inte är moget för sex, så kommer det troligen att göra ont, kännas obehagligt, kanske blöda, eller åtminstone inte vara ens en bråkdel så skönt som sex skulle kunna vara om hela du var redo för det.
Se, det är svårt att förklara psykisk mognad och utveckling, det är ju något man vanligtvis kan konstatera först efteråt. Men om du tänker hur omogen och barnslig du själv var för 2 år sedan, så kanske du får ett litet hum om hur mycket mera mellan öronen du har om 2 år? Det här är av samma anledningar som en 14-åring inte kan få köra personbil, för 14-åringar är varken psykiskt eller fysiskt tillräckligt utvecklade för att klara av komplicerad trafik (tex är inte preiferiseendet utvecklat ännu). Det handlar inte bara om att vara mogen nog att ta ansvar för preventivmedel, eller konsekvenserna när tex kondomen gått sönder, utan det handlar mera om livserfarenhet. Om ett par år har du även lättare att exempelvis stå emot tjat, skilja manipulation från äkta känslor, göra beslut om ditt eget liv och stå på dig när du behöver.
Din kille får inte tjata på dig om sex, så enkelt är det också. Då begår han ett brott! Ne, han har kanske inte förstått hur allvarligt det är att tjata om att få sex av sin så pass unga flickvän, men det är det. Hur kära ni än är i varandra, så skulle det vara frågan om sexuellt utnyttjande av barn. Det är inte okej, varken enligt lag eller allmän moral.
Alla killar i din pojkväns ålder är kåta, det hör till pubertetsutvecklingen. Men det betyder inte att han har någon rätt att ha sex med dig. Bara för att ni är tillsammans och tycker om varandra, så betyder det inte att ni måste ha sex. Det måste man aldrig, oavsett hur gammal man är. Sex är inget bevis på kärlek. Däremot är det mycket själviskt att kräva, tjata eller utpressa någon att ha sex med en. Om inte ert förhållande håller för att du inte "ställer upp" på sex, så är han en skitstövel och absolut inte värd dig! Då tänker han bara på sig själv och kanske inte ens tycker om DIG som person, utan bara det du kan ge honom. Han överlever nog sin kåthet, ingen kille har ännu i mänsklighetens historia dött av kåthet, inte ens skadats av det, så gå inte på några sådana myter. Och alla killar i världen KAN kontrollera sin kåthet och sexlust, så länge de vill.
Så känn dig absolut inte tvingad att ha sex med honom. Tycker han om dig som människa, så kan han acceptera det. Då orkar han vänta. Han kanske är kåt ändå, men om det är dig han bryr sig om, så kommer det att vara tillräckligt bara att hänga med dig, gosa, göra saker tillsammans osv. Gör han slut för att du inte tänker ha sex med honom ännu, så var du inte en riktig person för honom, inte på alla sätt, och vill du verkligen vara tillsammans med en sådan människa?
Vi håller tummarna så hårt vi kan att han behandlar dig respektfullt och kärleksfullt, för det är du värd, det är varendaste tjej värd! <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna