Min kille gör lumpen
08.08.2023
Hej! Min kille gör lumpen just nu, han åkte in igår och jag har nog aldrig mått så dåligt som jag gjort nu sen han åkte. Jag känner mig helt och hållet tom och vill inte leva såhär. Han har svarat mig en gång efter att han kom fram sent igår kväll sen har jag inte hört mer från honom. Vi har suttit ihop i snart 2 år och att gå från det till att inte kunna kontakta honom är det värsta jag varit med om och att dessutom veta att detta kommer pågå i nästan ett år. Det känns som jag har varit påväg att gå sönder inifrån sedan han åkte och jag vet inte om jag klarar hela året. Jag vill absolut inte göra slut med honom för han är det absolut bästa jag har. Vad ska jag göra? Hur tar man sig igenom sånt här? Helt lost
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
15.08.2023
Hej!
Vad tråkigt att höra att du inte mår bra just nu. Jag hoppas att mitt svar kan hjälpa dig att känna dig lite mer lugn och lite mindre ensam med dina känslor. Det är tydligt att ni har väldigt starka känslor för varandra och saknaden och tomheten du känner just nu kan man tolka som ett bevis för att det ni har är äkta.
Det är ofta väldigt påfrestande när omständigheterna i ett förhållande förändras så här drastiskt och det kan absolut sätta relationen och den mentala hälsan på prov. Det du känner är helt normalt men det gör inte att det tar mindre ont. Däremot finns det inget som säger att ert förhållande inte kan överleva den här svåra tiden. Många som lever eller har levt i ett distansförhållande pratar ofta om att det varit en av de tuffaste perioderna i förhållandet och något som båda parterna verkligen har behövt kämpa sig igenom. Men de paren som tagit sig genom den här perioden har ofta konstaterat efteråt att det gjorde deras relation starkare. Vägen till målet var alltså väldigt tung, smärtsam och utmanande men vinsten gjorde att det var värt det.
Jag kan förstå att din pojkvän inte riktigt hittat tid att svara eftersom det säkert är mycket nytt att ta in och en ordentlig omställning i hans liv samt en helt ny miljö. Ibland kan det kännas överväldigande och även smärtsamt att bli påmind om livet där hemma och de människorna som man älskar och saknar. Då kan det eventuellt kännas lättare för honom att fullständigt fokusera på det han har på gång för tillfället och det han har framför sig där var han är just nu. Jag har dock inga tvivel på att han säkert saknar dig och önskar att han kunde vara med dig. Jag tror därför inte att du behöver oroa dig för att han inte ”vill” svara eller att du inte skulle vara en prioritet i hans liv. Utan det är troligen så att eftersom du fortsätter med ditt liv som vanligt har du fler möjligheter att skicka meddelanden medan han just nu för tillfället har en hel del på gång och vill vara närvarande i situationen så att han på bästa möjliga sätt kan komma in i det sammanhang han befinner sig i här och nu. Men jag gissar att kommunikationen från hans sida kommer att förbättras vart efter han vänjer sig och kommer mer till ro i sitt nya sammanhang. Det här är som sagt en väldigt stor omställning i hans liv och det är viktigt att han är fokuserad och närvarande, speciellt nu i början när allting är så nytt. När man gör lumpen är det inte heller lätt att få tillgång till sin telefon eftersom han inte får ha den på sig under lektionstid, övningar eller aktiv tjänst.
Jag tror att det bästa för er relation vore att ni öppet och ärligt diskuterade hur ni ska göra för att hålla kontakten och att ni pratade ut ordentligt om era förväntningar samt era behov. Ni kan t.ex. bestämma en tid när ni kan tala i telefon och ha en grundlig diskussion om hur ni känner inför den här omställningen och vad ni båda behöver för att känna er trygga i relationen och hålla flamman vid liv. Jag tycker att du ska berätta för honom om hur du mår och vad du oroar dig för så att ni tillsammans kan hitta en lösning som passar er båda och lättar på de tunga känslorna. Du kan t.ex. be honom att meddela de gånger han vet att han inte kommer kunna svara dig på ett tag så att du inte behöver gå omkring och fundera varför han inte tar kontakt.
Jag tänker att det är extra viktigt för dig i nuläget att hålla dig sysselsatt. Jag förstår att ingenting kan fylla det tomrummet som din pojkvän har lämnat efter sig men det kan vara värt att försöka fylla den tiden du vanligen spenderade med honom med något annat eller något helt nytt. En ny hobby eller ett nytt intresse till exempel. Kan du försöka träffa dina vänner oftare eller skaffa nya bekantskaper? Har du någon att prata med om den här situationen och om känslorna som medföljer? Jag tror att det är bra om du inte blir ensam med dina tankar och det är viktigt att du vågar be om hjälp och stöd speciellt nu i början när allting är så nytt. Det är viktigt att du tar hand om dig själv och är ärlig med hur du mår. Du förtjänar att känna dig trygg i ditt förhållande även när det sätts på prov och du förtjänar att känna dig stark även när din pojkvän inte är vid din sida.
Kan du försöka använda den här perioden till att satsa på dig själv och ditt välmående? Jag vet att det är lättare sagt än gjort men jag rekommenderar varmt att du varje dag gör något helt för din egen skull. Ta ett litet steg i taget. En väldigt lätt grej man kan göra för att på långsikt förbättra sitt mående är att skriva tacksamhetsdagbok. Varje kväll innan du går och lägger dig skriver du ner tre saker som du är tacksam för idag. Det kan vara något så simpelt som t.ex. att bussen kom i tid eller att någon gav dig ett tuggummi. Efter att tag kommer du börja märka att du har en lite positivare syn på livet och vardagen och det är en lätt liten övning som jag varmt rekommenderar till alla som går igenom en tung period.
Jag förstår att tanken på att leva så här i ett år känns överväldigande och skrämmande i nuläget men jag tror att om ni försöker upprätthålla en god kommunikation och vågar vara ärliga med varandra om era känslor och tankar kommer ni att hitta sätt för att underlätta situationen för er båda. Nu i början kommer det säkert vara väldigt tufft men efter ett tag kommer du antagligen börja vänja dig vid de nya omständigheterna. Det betyder inte att er relation är mindre viktig eller mindre äkta utan det betyder endast att den i nuläget ser annorlunda ut. Förhållanden förändras ofta med tiden, speciellt när man är ung och har mycket nytt på gång i livet. En förändring kan kännas skrämmande men kan vara exakt det som behövs ibland. Efteråt är det lättare att sätta saker och ting i perspektiv och då kan man ibland vara tacksam över den tuffa tiden som man lyckades klara sig igenom. Jag vet att det är svårt att kunna se på situationen med positiva ögon i nuläget och det är okej att känna sig nedstämd, orolig, ledsen och tom. Men jag hoppas att du känner att du kan prata med din pojkvän om de här känslorna och att du har någon trygg människa i din närhet som kan vara ett stöd för dig det kommande året. Minns också att det alltid är okej att söka professionell hjälp och samtalsstöd. Du ska inte behöva bära på dina tankar och känslor helt ensam.
Jag tror att ni absolut kan klara er igenom det här om ni fortsätter att vara ärliga med varandra och gör ert bästa för att upprätthålla en god kommunikation. Jag tror på er!
Kram och lycka till!
Rosanna
P.s. Eftersom det här är en finsk tjänst kan vi inte garantera att vi har helt korrekt information vad gäller lumpen i Sverige så om du vill ha mer Sverigespecifik information om hur det går till kan du rikta dina frågor till Umo.se (<--länk)