Min kille vill bli militär
01.08.2018
Hallå! Min kille ska börja plugga (?) till militär, och försöka vara med och bli ”kapten” eller vad det nu kallades, iaf en av dom grupperna som går in först om något skulle hända. Blir så orolig att något skulle hända honom. Vi har varit tillsammans i tre år och jag vet inte om jag kommer klara av att vara tillsammans med någon om jag hela tiden ska vara orolig. Försöker stötta honom i det såklart, vill att han ska göra det han vill och jag ska inte va ett hinder. Vet inte hur jag ska tänka, idag är vi sambos i hans hemtrakter, en timme från där jag har mina vänner och familj. Han ska plugga på annan ort då vill jag inte bo kvar i våran lägenhet själv. Så då måste vi sälja den..och jag köpa en ny för köper jag inte en ny lägenhet måste vi sälja våra katter vi har tillsammans. Det känns som att allt går i krasch just nu, klump i magen och är ledsen. En tanke var att jag skulle flytta med honom men då ska han bo på en skola för militärer så då går inte de heller. Vad ska jag göra... H

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.08.2018
Hej!
De är en stor förändring i ditt liv nu och kan tänka mig att de känns jobbigt för dig. De är fint av dig att du inte vill va ett hinder för honom. Och jo, de är påfrestande att man är orolig för att något skall hända sin partner eller någon man bryr sig om..
Alternativ 1 finns ju att du flyttar närmare dina vänner och din familj. De nämner jag för att om han skall bo vi skolan för militärer. Vet inte nu om han har lediga kvällar och helger OCH om dina hemtrakter är långt borta från hans skola.
Alternativ 2 finns att du flyttar dit där hans skola är och du köper/hyr en lägenhet. Så får du vara nära honom och så får du ha kvar dina katter.
De finns säkert andra alternativ än dem här, men känn efter vad du vill göra. Fundera också med din kille vilket alternativ som han tycker är bäst för både dig och han. Diskutera tillsammans, berätta också hur de känns för dig med allt detta. Eftersom de känns som att allt kraschar, du har en klump i magen och är ledsen över de här så ska du absolut prata om de med honom. För att du berättar att de känns tungt betyder inte att du inte stöttar honom.
Om de finns saker som känns tungt så ska man berätta de åt sin partner. Hoppas de löser sig och ta hand om dig! :)
Kram, Ida