Min livskärlek lämnade mig oväntat
01.01.2017
Hej! Min pojkvän gjorde slut med mig 4 dagar sedan, det kom helt oväntat. Han påstod att känslorna har kallnat. Jag tror helt ärligt att det är en fas eftersom jag kände likadant en hel månad mellan september/oktober. Han grät när det hände och ser ledsen ut då jag ser honom. Han kontaktade mig via sms två dagar efter, och vi pratade som normalt, han drog upp flera minnen och verkade glad. Igår träffade jag honom på stan då det var nyår. Han kramade om mig, och efter en stund kom han fram till mig och frågade om vi skulle gå hem. Han följde mig hem och vi stod och pratade i en halvtimme. Jag fick säga vad jag ville säga för stunden och sedan kramade han om mig igen. Sedan före jag gick in sa jag att jag är villig att vänta på honom om han löser sina problem och vet med 100% vad han vill. Sa även att jag finns här vad han än vill ooch är inte långt borta för att jag älskar honom från bottnet av mitt hjärta. Tror ni det finns någon chans att han hittar tillbaka till mig? Vårt förhållande har bara haft bra stunder o nästan inga gräl. Kan jag göra något för att svänga på situationen och få honom tillbaka? Har flera vänner som har varit med om samma situation och de har hittat tillbaka. Vad tror ni chanserna är här?
Tack! tjejsomtappatbortsig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2017
Hej.
Jag förstår att du mår dåligt just nu och att det är tungt. Speciellt eftersom det kom så plötsligt.
Det är alldeles omöjligt för mig att svara på hur det kommer att utvecklas i ert fall. Men jag är helt säker på att OM det är meningen att det skall vara ni två så kommer ni att hitta tillbaka till varandra.
Det kan ju hända att han har en liten identitetskris och att han bara behöver lite tid att tänka och känna efter vad han egentligen vill, men det kan också hända att han verkligen upplever att han inte vill vara tillsammans med någon just nu, och vilken orsak det än må finnas till att han gjorde som han gjorde så har du inget annat val än att acceptera det.
Mitt råd är att du helt enkelt skall försöka ta ett steg tillbaka och se vad som händer. Försök att sätta tid och energi på att göra saker som du tycker att är roliga och som du njuter av. De gånger ni har kontakt så kommer antagligen han också att tycka att det är roligt om det märks att du är glad och håller dig sysselsatt. Jag inser ju att det inte nödvändigtvis är så lätt just nu då ditt hjärta har fått en käftsmäll, men OM han skulle ta sitt förnuft tillfång och inse att han fattat fel beslut så är det ju ditt glada jag han saknar och vill ha tillbaka. Då menar jag inte heller att du skall spela glad och oberörd, utan helt enkelt att du skall försöka prioritera dig själv och fokusera på det goda - så kommer bra saker att komma till dig.
En annan sak du kan göra för att försöka bearbeta din egen sorg är att skriva. Skriv ner hur ni träffades, hur ert förhållande har sett ut, roliga stunder ni har haft o.s.v. Skriv inte för att nån annan skall läsa det utan för att du skall få det ur dig, då behöver du inte känna att du måste gå omkring och bära på alla minnen utan får skriva ner dem och på så sätt kanske lätta på bördan. Låt det göra ont, tillåt dig själv att sörja.
Tyvärr finns det inget enkelt sätt att bota ett krossat hjärta. Det är tungt att känna att man har blivit bortvald av någon man älskar. Om det skulle ha uppfunnits någon fungerande behandling för det, typ som ett piller, så skulle det antagligen vara ett av de mest använda pillren på marknaden. Men något sånt piller finns inte, och det är bara att försöka gå vidare och lita på att allting kommer att ordna sig.
Det är inget fel med att hoppas på att det blir ni två igen, och det är ju inte ovanligt att det går så. Ta hand om dig <3
Kramar
Tessi