min pojkvän
29.01.2024
hej decibel!
min pojkvän och jag har inte varit ihop länge, och jag är en person som behöver mycket egentid och tid för mig själv, medans han vill vara väldigt nära och ofta och länge tillsammans. Då blir jag irriterad och standoffish eftersom jag inte får egentiden.
Nu frågar han mig vad jag ser för oss i framtiden och jag har inget svar åt honom, jag tar dagarna som dom kommer och låter framtiden löpa sitt eget. Men jag vet att jag inte kommer tex gifta mig med honom eller flytta ihop med honom. Jag ser detta som ett första förhållande som jag vet att inte kommer räcka livet ut, men han älskar mig så mycket och hårt. Så jag känner mig jävligt elak som inte kan ge honom de han vill. (mer info i hemliga rutan). Så jag vet inte hur jag ska fortsätta med detta, vi går även i samma klass så det skulle bli stelt.
- :} :}
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
30.01.2024
Hej!
Det låter som att du befinner dig i en jobbig situation där du upplever många tunga känslor. Du är absolut inte ensam om att känna så här och jag tror att det du upplever egentligen är ganska vanligt, speciellt i din ålder.
Det är helt okej att du är en människa som behöver mycket egentid. Vi har alla olika behov och bara för att dina skiljer sig från din pojkväns gör det inte dig till en sämre person eller partner. Eftersom det här dessutom är ditt första seriösa förhållande kan det vara svårt att plötsligt börja anpassa sig till en annan människas behov. Det är helt förståeligt att det tar lite tid.
Kan ni försöka prata om saken och kanske kompromissa med hur mycket kontakt ni har. Det är viktigt att båda mår bra och får något ut av förhållandet men om du känner dig kvävd och som att du hela tiden gör något fel när du inte vill ses är det ju inte särskilt hälsosamt för dig. Det är inte heller kul att bli irriterad ofta och det är verkligen inte kul att få dåligt samvete över sina känslor. Det kommer i längden att ta så otroligt mycket energi från dig om du hela tiden låter din pojkvän gå över dina gränser när det kommer till hur mycket tid du klarar av att spendera med honom.
Du måste försöka vara ärlig med dig själv och din pojkvän och kommunicera vad du behöver för att må bra och be honom ta hänsyn till dina behov och känslor. Du måste såklart också ta hänsyn till hans men det är viktigt att ni åtminstone kan mötas halvvägs och att det inte bara är den ena parten som gör uppoffringar för den andra. Det är viktigt att du förklarar för din pojkvän hur du mår när du inte får ensamtid och vad det har för konsekvenser för hur du mår i ert förhållande. Jag utgår ju ifrån att han vill att du ska må bra så därför är det viktigt att du är tydlig med vad som får dig att må dåligt. Om han vill att det här förhållandet ska fungera måste han lära sig att respektera dina gränser och ge dig din egentid. Ni kan säkert hitta en lösning som passar båda bara ni är öppna och ärliga med varandra och ger varandra tid att anpassa er till den andras behov.
Det stämmer bra att det är lite osannolikt att ni skulle hålla ihop livet ut. Det är väldigt sällan det första förhållandet förblir det enda man har i sitt liv. Det är såklart möjligt men inte så värst vanligt. Därför ser jag ditt tankesätt som väldigt realistiskt och icke-problematiskt. Men det är såklart synd om din pojkvän älskar dig väldigt mycket och förväntar sig att ni ska hålla ihop. Det känns ju säkert lite orättvist mot honom men samtidigt är dina känslor också riktiga och okej.
Här kommer ju då den eviga frågan ifall det är okej att dejta bara för att ha kul och skaffa erfarenheter eller måste varje förhållande ha det utgångsläget att både parterna har som avsikt att stanna ihop resten av livet. Alltså är det okej att dejta någon även fast man vet att man kommer vilja göra slut inom en tid? Det finns egentligen inget rätt eller fel svar här. Det optimala skulle ju vara att båda parterna i ett förhållande delar åsikt i den frågan. I ert fall verkar det ju dock tyvärr som att ni inte har helt samma avsikter och det kan såklart uppstå problem till följd av detta. Men du ska veta att det absolut inte är något fel på ditt tankesätt och du är inte en dålig eller elak människa för att du tänker och känner som du gör.
Jag förstår ändå absolut att du får dåligt samvete ibland, man börjar lätt känna sig som boven i dramat när man är i den situationen som du befinner dig i just nu. Men försök att tänka att det inte handlar om att du är elak utan att du och din pojkvän helt enkelt ser på ert förhållande på olika sätt. Men det skulle vara bra om du kunde kommunicera det här för din pojkvän på något sätt så att han inte går runt och tror att allting är perfekt och att ni kommer hålla ihop resten av livet.
Du kan förklara att du i nuläget bara vill njuta av de stunderna ni har tillsammans och inte ta så stor stress inför framtiden. Du kan förklara att du i nuläget inte tycker att det känns aktuellt att börja fundera på att flytta ihop eller dylikt utan att du hellre tar var dag som den kommer. Ni är trots allt väldigt unga och i ert skede av livet har ni många stora förändringar framför er och därför är det klokt att inte ha för höga förväntningar på relationen. Du kan även försöka berätta för din pojkvän att du nog värderar er relation högt men att du försöker se realistiskt på framtiden och därför inte vill ha för höga krav eller förväntningar på dig själv eller er relation. Hoppeligen kan han förstå hur du känner och vad du menar. Jag förstår dig i alla fall och jag kan lova att du är långt ifrån den enda personen som går igenom det här. Du är inte ensam!
När det kommer till infon i hemliga rutan är det viktigt att du inte lämnar ensam med dina tankar och känslor. Finns det någon du kan prata med om det här? Någon som kan vara ett stöd för dig? En vän, förälder, skolkurator eller någon annan trygg vuxen? Det är jättefint att du bryr dig om honom och vill stöda honom men kom ihåg att du alltid i första hand ska följa ditt eget hjärta och ta hand om dig själv och ditt psykiska välbefinnande. Om man stannar i ett förhållande med en människa bara för att man är rädd för att dom inte klarar sig utan en så är man tyvärr tillsammans av helt fel orsaker även om avsikterna är goda. Jag märker ju tydligt att du bryr dig och att du har ett stort hjärta, därför vill jag att du tar hand om det också! Här nedan lämnar jag lite länkar på stödlinjer som du kan ha nytta av.
Ärligt Talat-chatten
Ärligt talat chatten är en nationell online-tjänst på nätet för 13-29-åringar. På Ärligt talat kan unga chatta online med professionella inom ungdomssektorn om frågor som är aktuella i deras liv. Handledarteamet består av ca 30 professionella (psykolog, psykoterapeut, skolkurator, socialarbetare, studiehandledare, ungdomshandledare, ungdomsledare etc.), som handleder unga med chatten som verktyg. Chatten betjänar varje vecka måndag till fredag kl. 09-12 samt kl. 19-22
FinFami Österbotten r.f.
FinFami Österbotten rf är en tvåspråkig förening, som finns till för att hjälpa och stöda anhöriga och andra närstående till psykiskt sjuka/missbruk. Föreningen erbjuder rekreation, samtal med anhörigrådgivare, samtalsgrupper, föreläsningar och annan verksamhet samt en möjlighet att träffa andra i samma situation. De har även verksamhet för unga anhöriga i åldern 13-29. Anhörigrådgivningen är kostnadsfri. Telefonnummer: 044-2000 733 (Vasa) eller 044-7634 101 (Karleby). Anhörigrådgivning kan arrangeras på plats vid kontoret i Vasa, via telefon, eller genom videosamtal. Du kan boka tid på när som helst måndag-fredag kl. 9-16. Du kan också boka tid via nätkalendern på deras hemsida.
Kram,
Rosanna