Min pojkvän lyssnar inte på ett nej
07.03.2017
Hej!
Jag är snart 16 och min pojkvän är 19.
Vi har det sjukt bra ihop, men på senaste tiden har han förändrats..
För ett tag sen försökte han ta sina händer innanför mina trosor fast jag sa nej flera gånger men han sa bara "men låt mig, det är inte farligt".
Jag vågade inte säga emot, men han gjorde inget på mig ialafall.
Några dagar efter skällde jag ut honom och han blev helt förstörd och sa att han skulle ta livet av sig om jag lämnade honom. Han lovade att han aldrig skulle göra om det.
För ungefär 3 dagar sen hände samma sak, han försökte ta sina händer innanför mina trosor och jag sa "nej jag vill inte" men då höll han fast min handled och sa "låt mig, det är inte farligt", sen lät jag honom för jag trodde han skulle tycka jag var feg annars.. Fast egentligen tror jag inte jag ville.
Han lovade ju att inte göra om det..? Vad ska jag göra? Ska jag lämna honom? Snälla hjälp mig!! J

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.03.2017
Hej,
Åh, vad ledsen och arg jag blir då jag läser det du skriver. Det är synd att din pojkvän inte förstår att det han gör mot dig är fel, och att det är brottsligt. Eftersom du uttryckligen har sagt NEJ, så har han ingen rätt att fortsätta. Det han gör mot dig är sexuellt våld, och med tanke på din ålder så skulle det räknas som sexuellt utnyttjande av barn (du är 15 och han 19).
Jag tycker att du är stark som säger ifrån då du inte känner att du vill. Det att han svarar "låt mig, det är inte farligt". Det är ju knappast så att du tror att det skulle vara farligt, men du VILL inte. Och det skall räcka. Det är meningen att han skall förstå det då du säger det.
Han har inte rätt att fortsätta tjata, eller att pressa dig till att ställa upp genom att få dig att känna dig barnslig eller dum om du inte ställer upp. Åldersskillnaden mellan er är ganska stor just nu, och om det uttryckligen är den sortens förhållande han vill ha så måste han antingen vänta tills du VILL eller hitta en partner som är mer lik honom i ålder och intressen.
Tills du känner ett definitivt JA! jag VILL att han tar på mig inanför trosorna! Så har han ingen rätt att göra det. Och om han inte förstår det så tycker jag att du skall säga det pånytt. Det värsta som kan hända är inte att det tar slut mellan er - utan det värsta som kan hända är att han inte respekterar dig då du säger att du inte vill, och det har ju redan hänt! Han gör sig skyldig till ett brott, vilket du t.o.m. skulle kunna anmäla honom för. Och om du väljer att göra slut med honom och han hotar med att ta livet av sig så skall du komma ihåg att det inte är DU som har orsakat situationen utan HAN.
Jag förstår att det är en väldigt jobbig situation du befinner dig i, och att ditt hjärta och din hjärna kanske säger olika saker till dig just nu. Men du kan ju börja med att tala med honom och försöka få honom att förstå att din kropp är DIN, och att det är DU som har rätt att bestämma vad han får göra.
Många kramar!
Tessi