MIN VÄN
22.05.2017
ag vet inte hur ska jag börja !! vi var vänner sen 9 år tillbaka och allting var toppen tills de sista 5 åren då blev han toltat en annan människa till exempel blir svartsjuk och till och med arg när jag är med andra kompisar, när jag berömmer någon vän eller arbetskollega blir han konstig och ifrågasätter han mig om ( VAD ÄR DET DE HAR SOM JAG INTE HAR ) han tjatar och gnäller hela tiden om att jag gillar inte honom lika mycket eller på samma sätt som han gillar mig,Han blir glad och trevlig när jag ringer och pratar med honom då försöker han alltid visa upp hur fin kille han är och när jag är upptagen med allt annat i mitt liv ( jobb, träning, andra vänner ) då blir han negativ och små deppig. han är glad, trevlig pratsam kille , väldigt social och definitivt långt ifrån att vara blyg.. Nyligen helt apropå och mitt i alltihop från ingenstans börjar han låtsas att inte bryr sig om mig, glömmer bort min födelsedagen, vill inte ringa eller träffa mig och om vi plötslig träffas bland andra vänner då bli han knäppptyst, ledsen, tittar runt/ golvet, lite tråkig och vill åka hem medan samtidigt och i smyg han är fortfarande fruktansvärd nyfiken om alla små och stora detaljer när det gäller mig.
Alla mina tjej kompisar tycker att han är tokkär i mig men vågar inte erkänna medan själv är jätte förvirrad har aldrig någonsin get honom kärlek signaler inget mer än bara en nära vän precis som alla andra killkompisar.
MIN FRÅGA ÄR !!! Tror ni att han är kär i mig?
mvh LINDA LINDA

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.05.2017
Hej LINDA!
Hm... Det är såklart omöjligt att veta vad som pågår i en annan människas skalle med 100% säkerhet, så jag kan bara ge min egen tolkning av hans beteende.
Jag skulle gissa att din kompis har känslor för dig, men jag tror inte att han själv är helt medveten om vad exakt det är han känner eller hur han vill att de känslorna ska besvaras. Visst kan det vara så att han själv insett att han är kär i dig, men känslorna verkar nog vara mera komplicerade än så. Kanske på grund av att han fått veta, har insett eller har intalat sig att ett romantiskt förhållande mellan er ändå skulle vara omöjligt? Du skriver inget om att han faktiskt skulle ha försökt "få" dig på något konkret sätt, tex berättat om sina känslor, flirtat tydligt, föreslagit något sexuellt, bjudit ut dig eller liknande som genast skulle tolkas som romantiskt intresse. Men kan han ändå leva i tron att du redan avvisat honom, eftersom han talat om att du inte gillar honom på samma sätt som han gillar dig? Kanske han inte fått tillräckligt med lovande signaler från dig, så att han nog innerst inne vet att du inte är intresserad av honom på ett romantiskt&sexuellt sätt? Men han önskar ändå att det var annorlunda?
Om han är kär i dig, men upplever att du inte besvarar hans känslor, så kan kanske många av hans reaktioner förklaras med att han är olyckligt kär i dig. Han verkar både ha försökt närma sig dig och försökt hålla sig undan dig, och det senare kanske kunde förklaras med att han för tillfället kämpat för att komma över dig tex genom att undvika dig. Men förälskelse är ju så ombytligt, ena stunden kan man besluta sig för att glömma någon, bara för att i nästa stund bli eld och lågor igen av en flyktig blick eller snällt ord eller annan form av uppmärksamhet från den man gillar. Och sedan sjunker hoppet igen i den tredje stunden, för att väckas igen i den fjärde osv osv osv.
En annan tänkbar förklaring är det här en riktig klassiker, då man är kär i en kompis, men är så rädd att riskera att förstöra/förlora vänskapen om man medger att man skulle vilja vara mer än bara vänner, så man håller tyst om sina känslor. Men vill ändå. Och därför kanske man också försöker undvika hela personen emellanåt, eftersom det helt enkelt är så himla tungt att vara vän med någon man skulle vilja vara mer än vän med? Hur ska man kunna komma över någon om man ständigt påminns om henne genom att se henne?
Det kan ju säkert kännas väldigt hopplöst och smärtsamt att vara nära någon man vill ha, men inte kan få. Detta alltså oavsett om det är fegheten som gör att man inte kan få henne, tex för att man inte vill riskera att kontakten bryts helt eller att man helt enkelt är för rädd att bli avvisad för att ens försöka, eller om det är för att man "vet" att det inte finns någon möjlighet. Men säkert känns det ändå värre att säga upp kontakten helt för att kunna återhämta sig från det krossade hjärtat, för hoppet är ju det sista som dör, brukar man säga. Därför kanske han ändå exempelvis vill veta allt om dig, fastän han försöker undvika dig. Förälskelse kan vara lite som ett beroende som det är svårt att bryta helt och som man lätt trillar head over heels in i igen.
Ytterligare en tänkbar förklaring till hans hot and cold-beteende mot dig kan vara att han på något mer eller mindre omedvetet plan vill straffa dig för att du inte gillar honom tillbaka. Straffa dig för att du (ofrivilligt och omedvetet - åtminstone officiellt, eftersom han inte gjort någora konkreta närmanden) orsakar honom smärta, förtvivlan - och hopp. Då drar han sig undan, kanske i förhoppningen att du ska sakna honom, få dåligt samvete för att du "behandlat honom illa" och krypa tillbaka till honom och kanske till och med inse att du vill vara mer än bara vän. Men så kan han inte hålla sig undan ändå, för tänk om du faktiskt skulle ändra åsikt om honom? Eller ännu värre: glömma bort honom istället!? Han är troligen fruktansvärt osäker, både på dig och på sitt eget värde. Saker som "vad har de som inte jag har" är typiskt för svaga självkänslor, men också typiskt olycklig kärlek, och kombinationen är säkert förfärlig.
Eventuellt så kunde man också tänka sig en sådan förklaring till hans beteende där det egentligen inte handlar så mycket om kärlek och förälskelse, utan mera om ägande och kontrollbehov i kombination med en svag självkänsla. Kanske ser han dig bara som en vän, men inte vilken vän som helst, utan HANS vän. Då borde du också behandla honom speciellt, inte som vilken pojkkompis som helst, utan som om han betydde mer för dig än dina andra vänner. I så fall liknar hans känslor nog svartsjuka, men på vänskapsplan, och svartsjuka (utan konkreta orsaker) brukar nästan alltid handla om svag självkänsla. Att man tror att man inte duger, inte är tillräcklig i sig själv, att vänner när som helst kan hitta någon bättre att hänga med och dumpa en för den värdelösa typ man egentligen är.
Nå, om det är så att han är kär i dig, så måste du förr eller senare besluta vad du vill. Kanske har du redan konstaterat att du varken har eller kommer att få romantiska&sexuella känslor för honom (det låter så på din text?), så skulle han verkligen göra någon move, så skulle du redan veta hur du skulle vilja svara på den. Eventellt kan det hända att han skulle behöva att du poängterade en gång för alla att du inte är intresserad av honom på "det" sättet, så att hans hopp skulle släckas och han så småningom kunna glömma dig och gå vidare. Det behöver kanske inte nödvändigtvis vara i så raka ord, utan snällare inlindat, men ändå otvetydigt. Det kan hända att du då också måste undvika tätare kontakt med honom för ett tag framöver för att han ska ha en chans att komma över dig. Visst, då riskerar du vänskapen, men är det nu alltid så snällt att fortsätta vara kompis med någon som skulle vilja något mer, bara för egen vinnings skull?
Hoppas att det här löser sig så smärtfritt som möjligt, lycka till!
Hälsar Liselott