mitä minun olisi järkevintä tehdä?
25.11.2014
Hei! Aloitin ylä-asteen muutama kuukausi sitte.pian yksi kasiluokkalainen tuli juttelemaan minulle facebookissa,sitten hän sanoi että en saisi kertoa siitä kenellekään.kerroin kuitenkin hyvälle ystävälleni ja siskolleni,hän sanoi että jos poika ajatelee että häntä ruvetaan kiusaamaan siitä että juttelee minulle niin hänet kannattaisi unohtaa.nii minä olen yrittänyt tehdäkkin.muutama viikko sitten sain tietää että poika oli ihastunut minuun,sitten kuulin että yksi rinnakkaisluokkalaisenikin pitää minusta,sitten vielä yksi ysiluokkalainenkin on kiinnostunut minusta.olen hämmentynyt sillä olen kiinnostunut vain yhestä heistä.kysynkin siis että mitä minun kannataisi tehdä sillä tilanne on todella hankala ja kiusallinen.Pitäisikö minun vain sanoa heille että en ole kiinnostunut? Mutta en halua loukata ketään. tyttötietämätön
Nuortenelama2

Ungdomsinformatören vid Nuortenelämä.fi svarar
Nuorisotiedottaja Sanna svarar
25.11.2014
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terv. Nuorisotiedottaja  Sanna
Hei ja kiitos viestistäsi!
Ihastumisasiat ovat joskus vaikeita ja tärkeintä on pyrkiä siihen, ettei aiheuta itselleen tai muille turhaa pahaa mieltä. Sanoit kuulleesi rinnakkaisluokkalaisen pojan ja ysiluokkalaisen pojan olevan kiinnostuneita sinusta. Mikäli pojat eivät ole itse tulleet juttelemaan asiasta kanssasi, on ehkä parasta olla niin kuin ei koko asiasta tietäisikään. Voi nimittäin olla, että pojat eivät ole vielä tarpeeksi varmoja tunteistaan tai valmiita puhumaan niistä. Varo kuitenkin, ettet anna turhia toiveita näille pojille, joista et itse ole kiinnostunut. Käyttäydy kuten tähänkin asti, mutta toimi kaveripohjalta. Näin et tule loukanneeksi ketään. Vaikka yksipuolinen ihastuminen voikin tuntua kurjalta, paljon kurjemmalta tuntuu, jos luulee saavansa vastakaikua, mutta asiat eivät sitten kuitenkaan kehity mihinkään.
Jos nämä pojat tulevat itse juttelemaan sinulle tunteistaan, on reiluinta myöntää suoraan, ettei sinulla ole samankaltaisia tunteita heitä kohtaan. Se ei ole toisen ihmisen loukkaamista, jos omat tunteet eivät osu yksiin vastapuolen toiveiden kanssa. Asia kannattaa kertoa nätisti, eikä sen jälkeen levittää pojan tunnustusta (johon hän on varmasti kerännyt pitkään rohkeutta) muiden tietoon. Sinun on toimittava ainoastaan omien tunteidesi pohjalta, ja kuten jo sanoin: enemmän pojista tuntuisi pahalta, jos antaisit heidän olettaa heillä olevan mahdollisuuksia, mutta sitten nykäisisitkin maton jalkojen alta.
Ymmärsin, että olet itse kiinnostunut pojasta, jonka kanssa chattailit Facebookissa. Siskosi neuvossa voi olla vinha perä: kasiluokkalaisilla pojilla on usein sellainen vaihe elämässään, että kaverit ja harrastukset menevät kaiken muun edelle. Seurustelu ja ihastumiset jäävät silloin taka-alalle. Pojan kaveriporukka voi myös olla niin tiivis, että häntä mietityttää, kuinka kaverit suhtautuisivat asiaan, jos hän ryhtyisi viettämään aikaa jonkun muun kanssa. Voi myös olla, että poika on ainoastaan ujo ja jännittää tilannetta enemmän kuin antaa ymmärtää. Tämän pojan kohdalla neuvoisin sinua tarkastelemaan vain omia tunteitasi ja toimimaan niiden mukaan. Jos sinusta tuntuu, että tämän pojan kanssa haluat lähentyä, niin siitä vain! Tutustukaa rauhassa ja katsokaa, mihin asiat kehittyvät.
Hyvää Joulun odotusta!
Tiia - Po1nt