Mitt ex
26.10.2020
Hej jag behöver hjälp jag förstår inte mig själv jag och mitt ex jodde slut för ett halvår sen ungefär och för 2 månader sen så såg jag honom vid en affär och det var första gången jag hade sett honom efter att han jodde slut och jag fick en panikattack bara av att se honom och efter det bestämde vi oss för att prata för vi bara bråkade varje gång vi la tilbaka varandra på snapchat så jag for till han och jag var våldsam och grät och efter så hade vi sex å jag såg inte det som en big deal och 2 månader efter så började vi prata igen och bestämde oss för att fösöka med ett förhållande igen och han kom till mig och jag föll så hårt för honom ja hade så mycket känslor för honom sen gick det någon dag å han friendzona mig han sa att han inte klarade av ett förhållande och så blev jag hjärtekrossad en till gång och nu har jag en ny som verkligen behandlar mig bra och som jag förtjänar han är guld men trots allt detdär så börjar ja gråta och får ångest så fort jag ser bilder på mitt ex och mig och gammla meddelanden ja fattar absolut inget jag vill inte ha tillbaka honom men endå reagerar jag så och jag fattar ingenting snälla hjälp mig förstå :(

Ungdomsinformatör Kix svarar
30.10.2020
Hejsan!
Tack för att du skrev in till oss. Jag förstår utgående från det du skriver att det är många olika känslor på en gång just nu, så det är inte konstigt om det känns förvirrande och överväldigande ibland.
Det låter som att du och ditt ex hade en ganska stormig relation till varandra, med passionerade känslor på både gott och ont. Ibland kan två personer ta ut både det bästa och det sämsta ur varandra samtidigt, antingen för att man är för lika eller för olika. Det kan göra att man tycker hemskt mycket om den andra samtidigt som man inte riktigt tål varandra utan bråkar mycket. Det här kan speciellt hända om båda har liknande drag som man inte riktigt accepterar i sig själv, utan för över på den andra, till exempel så att det blir bråk. Jag kan inte säga så mycket om exakt vad det var som hände i ert fall, eftersom jag inte vet mera detaljer. Men det låter inte som att er relation till varandra blev så nyttig till slut. Där fanns kanske mera passion än riktig kärlek till sist. Man kan också bli nästan lite beroende av såna här relationer fastän de inte är bra för en, att man sugs liksom in i dramat kring det, de stora känslorna.
Jag är väldigt glad att höra att du har hittat en fin ny partner som behandlar dig bra. <3
Försök att inte läsa de gamla meddelandena mellan dig och ditt ex, det kommer bara leda till att du börjar må dåligt. Kanske läser du dem för att försöka få nåt typ av svar, att förstå nåt du känner att du inte ännu förstått, för att få ett slut på det hela också i dina känslor. Men jag tror inte det är något du kommer få av de gamla meddelandena. Jag skulle rekommendera att du raderar dem om de får dig att må dåligt när du läser dem.
Jag tror det är normalt utgående från omständigheterna att du reagerar så starkt när du ser ditt ex fastän du inte vill ha tillbaka honom, eftersom det varit så ”mycket” kring honom. Du är liksom van att reagera så, eftersom det tidigare blivit mycket bråk och du känt dig sårad. Det kanske går lite automatiskt till sådana känslor. Om du vill kan du försöka undersöka närmare vad det är för känslor du känner när du ser bilder på er. Är det rädsla för att han fått dig att känna dig rädd förut? Är det känslor av att inte räcka till, eftersom det var nåt du kände när han friendzona dig? Är det ilska för att han betedde sig som han gjorde? Är det skuld för att du betett dig våldsamt och du skäms över det? Är det sorg för att förhållandet blev dåligt? Kanske är det lite av allt och det är det som är så överväldigande! Så om du nystade lite i dina känslor kanske det börjar gå bättre. Men trots att jag säger så, så tror jag ändå det vore jättebra för dig att försöka förankra dig i nuet och försöka se att det som har varit har varit. Det går inte att göra nåt åt det, men det har också lärt dig nya saker. Du har NU en jättefin pojkvän, som du kanske förstår att uppskatta mera eftersom det varit så jobbigt förut? Satsa mera tid på honom tycker jag J
Ha det bra!
Mvh, Kix