Mitt förhållandets framtid
14.06.2017
Hej!
Jag och tjejerna diskuterade nyligen framtiden och kom in på våra parförhållanden. Min ena vän och hennes pojkvän (har varit tillsammans i 2 år) har redan för ett år sedan bestämt sig för att spendera sina liv tillsammans, samma gäller min andra vän som har varit tillsammans med sin pojkvän i ungefär 6 månader. Jag har varit tillsammans med min pojkvän i närmare 1 och ett halvt år och ingen framtid tillsammans har någon gång kommit på tal. Jag vet att han vill till en stad* och studera efter ett års tid i militären och min önskade utbildning finns inte i den staden, utan i två andra*. Jag skulle vilja diskutera detta med honom, hur vårt förhållande eventuellt kan se ut om ett år, men varenda gång vi ens lite är inne på framtiden så blir han rädd och vill helst undvika ämnet eller säger "Nå de e ju länge till de", ett år går sjukt snabbt. Jag menar inte som "hej vi förlovar oss om två år, gifter oss om 5, oså sen skaffar vi barn om 8 år!" utan mer som på vilken sida befinner vi oss i förhållandet nu och hur det skulle kunna se ut om ett år. Men det känns som att han skulle börja dra på ursäkten om att det ännu är ett år till det.
Börjar faktiskt bli lite frustrerad och känns som alla tar nästa steg i sina förhållande medan vi är fast. Skulle gärna vilja diskutera detta med honom, men är så otroligt rädd att det skulle gå fel och att vi är tvungna att ta ett gemensamt beslut om att avsluta vårt förhållande och det tar bara sjukt att tänka på. Önskar bara att han kunde ta första steget. Har försökt börja "hinta" om saken men vi kommer aldrig in på ämnet.
En sak jag just kom på här i slutet, alltid då han pratar om en partner i framtiden är det som "min fru ska ha..." och "tänk va otur de e om killen som du ska förlova dig me om han har lite pengar o du ska ha en riktigt fin ring". Han pratar alltid om en tredje person och jag har helt ärligt börjat ta illa upp efter det här laget.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2017
Hej,
Jag kan förstå din önskan om att vilja ha klara besked, eller åtminstone veta på ett ungefär vad din pojkvän ser i er framtid. Med tanke på din ålder så är det nog helt normalt att börja tänka framåt och planera, och då känns det säkert frustrerande om han bara sticker huvudet i sanden och inte vill tänka alls.
Jag tror att han är lika osäker och orolig som du, och att det åtminstone delvis är därför som han inte vill ta upp ämnet. Och beslutet att fortsätta vara tillsammans behöver ju inte påverkas av att man bor i olika städer. Jag kan också förstå att du blir lite orolig då du hör dina kompisar tala om hur de har planerat sina liv tillsammans med sina pojkvänner och redan verkar ha allting "på klart", men sist och slutligen betyder det ju inte att det nödvändigtvis skulle "lyckas för dem" - lika lite som att det skulle "misslyckas" för er bara för att ni i nuläget inte har talat igenom saken.
Men hans sätt att tänka är också helt normalt. Han har har först militären framför sig, där han vet att han skall vara i ett år, så det är klart att allt efter det känns ganska avlägset.Precis som du skriver så går ett år snabbt - men olika människor uppfattar tid lite olika, och har olika stort behov av att planera.
Jag tror att det bästa du kan göra i detta skede är att berätta för honom hur du skulle vilja se er gemensamma framtid. Vilket ditt drömscenario skulle vara. Då kan han ta ställning till det, och antingen välja att hålla med om att det skulle vara en god idé, eller också inte, och då är det ju ett klart budskap i sig. Jag gissar att han ändå inte kommer att säga så mycket, och därför lämnar det till stor del på dig att bygga upp din framtid så som du vill ha den, oavsett om han vill vara med eller inte. Jag tycker inte att du skall ge avkall på dina studieplaner bara för att han vill bo i en annan stad, om det är meningen att ni skall vara tillsammans så kommer ni att hålla ihop ändå.
Det låter säkert ganska brutalt, och jag förstår om det känns jobbigt att ta upp saken med rädsla för att öppna en obehaglig diskussion som man inte vet slutet på. Men försök att inte ställa några ultimatum utan istället att berätta hur du skulle önska att det blir. Du förlorar ju ingenting på att berätta det - han är ju din pojkvän och det skulle vara jättekonstigt om du skulle önska dig en framtid där han inte är medräknad. Men sen är det ju upp till honom vad han vill göra. Om det känns som att det är läge för det så kan du ju fråga honom hur hans drömscenario ser ut, men annars kan du också bara vänta. Du vet han ju iaf hur du tänker och känner.
Kram
Tessi