Mitt problem
17.04.2023
Hej jag har nått problem som jag inte förstår. Jag har en flickvän och jag säger allti saker ja int bord å nu har jag märkt hu dum ja verkligen är mot henne hon älskar mej nog men jag får jätte dåligt samvete hela tiden och nu säger jag dagen förre "idag ska jag va snällare" men de blir int så ja e dum ändå å jag får nå fel på mig själv. Jag vill int det här jag behöver verkligen hjälp Jag
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
18.04.2023
Hej!
Tack för din fråga. Det är jättebra att du själv lagt märke till ditt beteende och att du tar kontakt hit och ber om hjälp. Bra gjort!
Alla kärleksrelationer och parförhållanden ser lite olika ut och det finns inget recept på en relation som passar för precis alla. Vissa människor använder sig av lite grövre språk, sarkasm, humor eller retas mycket med varandra i förhållanden och det behöver inte automatiskt betyda att förhållandet skulle vara toxic eller dåligt. Men det är viktigt att båda i så fall är med på det.
Jag vet inte på vilket sätt du är dum med henne och om du är det på flit eller om du gör det på ett skämtsamt sätt men oberoende är det viktigt att du tar hennes känslor på allvar. Om hon inte tycker om sättet som du pratar med henne eller om hon blir ledsen av dina skämt måste du respektera det.
Har du själv någon aning om varför du är dum med henne? Jag tror det skulle vara bra för dig om du tog dig tid att sätta dig ner och funderar på vad du egentligen känner för din flickvän. Vad tycker du om med henne? Varför är ert förhållande viktigt för dig? Vad vill du få ut av det här förhållandet? Vill du bara ha en flickvän eller vill du faktiskt vara med just henne?  Hurudan pojkvän vill du vara? Hurudan pojkvän vill hon att du ska vara? Vilka steg kan du ta för att bli den pojkvännen som hon förtjänar och som du själv vill vara? Finns det något som du önskar att hon gjorde annorlunda? Kan du prata med henne om dessa saker?
Det absolut viktigaste i alla relationer är att man kan prata öppet och ärligt. Men det är precis lika viktigt att man kan lyssna och att man respekterar den andra och visar att man bryr sig om deras känslor och det dom säger. Kan du prata med din flickvän om ditt problem? Kan du fråga henne vad hon känner och be henne förklara vad hon vill ha i en relation? Kom ihåg att lyssna när hon talar och ta hennes upplevelser på allvar. Kan ni tillsammans lösa det här problemet genom att prata om vad ni egentligen känner för varandra och vad ni båda önskar att få ut av ert förhållande och hur ni tycker att en pojkvän/flickvän ska vara för att ni ska må som bäst?
Ett tips jag kan ge dig är att tänka efter innan du säger något till din flickvän. Låt inte alla dina tankar i ditt huvud förvandlas till sårande ord som du säger högt. Utan fundera två gånger om det du vill säga är något som kommer få din flickvän att må bättre eller sämre. Tänk efter varför du säger det du säger och vad du vill få ut av det? Vill du att din flickvän ska må bra? Vill du att hon ska trivas i ditt sällskap och känna sig trygg och självsäker när hon är med dig? Eller vill du bara få ut alla tankar som du har i ditt huvud?
Det är inte ovanligt att ha problem med impulskontroll (Impuls är ett plötsligt behov som dyker upp i ditt huvud som får dig att känna att du måste säga eller göra något). Har man problem med impulskontroll betyder det att man t.ex. har svårt att hålla sig från att säga det som man tänker på. Det brukar också kallas att man inte har något filter (något som sorterar bort saker som man vet att man inte borde säga högt). Det är inte alls ovanligt att ha problem med det här men det kan vara väldigt besvärligt speciellt om man sårar människor i sin omgivning. Men eftersom du vet att du har det här problemet och modigt ber om hjälp och vill förbättras, har jag inga tvivel på att du kommer klara det här och bli bättre på att kontrollera det du säger med tiden.
Jag rekommenderar att du försöker tänka två gånger innan du säger något till din flickvän i fortsättningen. Fundera först om det du vill säga kommer få din flickvän att må bra? Om svaret är ”nej” eller ”vet inte” så välj andra ord. Det är bättre att du är tyst en liten stund och funderar innan du svarar än att du säger något elakt som kan vara sårande. Jag förstår att det inte är något som du kan göra precis hela tiden men försök ha det i bakhuvudet när du umgås med din flickvän.
Eftersom jag inte vet exakt hur ert förhållande ser ut eller på vilket sätt du är dum med henne kan jag inte ge dig en direkt lösning på ditt problem. Men jag vill uppmuntra dig att vara ärlig med dig själv och med din flickvän om dina tankar och känslor. Jag hoppas att du kan sätta dig ner med henne och prata om ditt/ert problem och att ni båda känner att ni kan prata öppet och lyssna på varandra. Kom ihåg att du också förtjänar att må bra i ert förhållande och du har också rätt att prata om vad du känner.
Kom ihåg att det finns vuxna i din omgivning som också kan vara till hjälp i den här situationen. Du kan alltid vända dig till din skolkurator, skolcoach eller någon annan trygg vuxen om du behöver prata eller om du behöver tips och goda råd.
Jag är stolt över dig att du tog kontakt hit och jag hoppas att du gör det igen ifall något blev oklart eller ifall du behöver mera hjälp med det här eller med något annat problem. Det är verkligen modigt och moget av dig att berätta om ditt problem och be om hjälp. Det hoppas jag att du fortsätter med!
Lycka till!
Rosanna