Möjligt att få honom att älska mig igen?
09.06.2015
Hej. Jag har haft ett nästan femårigt förhållande som enligt mig varit perfekt bara att det varit en nål i ögat så vi har haft distansförhållande nästan regelbundet och under längre tidsperioder då jag/han har studerat i Sverige men varit hemma i Finland med familj och praktik och annat. Jag vet att det inte varit det smartaste att ha distansförhållande under längre perioder men vi har inte kunnat göra något åt saken pga bristande ekonomi och universitetsutbildningar m.m. Men jag hade även tänkt att man kunde fixa allt till rätta under den tid då vi umgås, men nu visar det sig att han tydligen har börjat känna att han har en mera syskonlig kärlek till.mig och känner att han inte vill såra mig genom att vara ihop på de grunderna men att han gärna skulle se att vi får det att funka igen. Men när vi försökte få det att funka så gav han typ upp efter mindre än en vecka och hade bestämt sig att tedrt tydligen inte skulle funka? Håller inne sanningen och släpps bomben på min examens och födelsedag (det hade han inte tänkt göra men så blev det iaf) och ville ta paus. Bara det att han och jag ser olika på paus. Han ser paus som något som lätt kan funka och att vi har noll kontakt och försöker komma över varandra och hitta tillbaka till varandra medan jag ser paus som ett slutgiltigt oundvikligt breakup som är väldigt utdraget. Har berättat detta åt honom och fått honom att försöka på nytt men att vi bor på olika håll (vilket inte gjort annars) har egna ekonomier, träffas som vänner och håller oss på vår kant. Att vi försöker starta förhållandet på nytt som om vi aldrig varit ihop och endast kompisar förr och försöker planera in egentid och kvalitetstid tillsamman. Dvs att jag och han umgås med egna kompisar och har egna intressen så att vi får egentid för att utvecklas som individer för det var tydligen varför han ville ta paus från början och sedan kunna umgås mera med kvalitet då vi är tillsamman. Kommit överens om att inte ligga med nån eller den andre om de rätta kärlekskänslorna är de rätta och inte leta någon annan. Så nu ska vi inte ses eller prata i lite över en månad när han åker till Sverige i sommar i 4 veckor medan jag ha jobb i Korsholm, för att vi sen ska ses och försöka fixa allt. Och nu undrar jag om vi gör rätt? För båda vill att det ska funka för jag älskar honom och han tycker mkt om mig men bara inte som flickvän just nu. Eller är det bara bäst att göra slut helt och hållet och vi mister vår soulmate-relation? Jag själv har märkt iaf att jag är lite av ett kontrollfreak och antagligen behöver ge honom utrymme och inte försöka kontrollera honom för då stöter jag bort honom, det är antagligen det som har hänt nu och att vi varit ifrån varandra så länge. Har ni några tankar om hur detta kan fungera? Tips? Vill verkligen få det att fungera igen för jag älskar honom djupt och har känt att han är den rätte för mig och ser mig själv med honom i framtiden. Ledsen soulmate

Ungdomsinformatören Jenny svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
15.06.2015
Hej, vännen <3
Det är svåra saker som du frågar om. Det finns ju egentligen inget exakt svar heller, tyvärr. Jag kan förstå att det gör ont och känns slutgiltigt med en paus eftersom du tänker paus på ett annat sätt än vad han tydligen gör. Men det verkar nog ändå vara det bästa just nu för er. Man ska inte tvinga sig på någon som vill ha en paus, det blir aldrig bra.Fast det svider så tror jag faktiskt att det bästa du kan göra nu är att ge honom lite utrymme, egentligen är det kanske det enda du kan göra just nu. Sen får framtiden utvisa vad som händer, mycket möjligt hittar ni tillbaka till varandra, ni har ändå en mycket lång gemensam bakgrund. Men om det inte blir så, så måste ni båda få möjligheten att hitta och bli lyckliga med någon annan. Det är ju bättre att ni har krisen nu än om typ 10 år då ni kanske har gemensamt huslån och två små barn.
Låt honom ha sin månad i fred, du kan visa att du verkligen inte sitter hemma och väntar på att han ska höra av sig. Ibland kan det bli lite så att vi börjar ta varandra för givet och så mittiallt försvinner all spänning och det blir lite trist och förutsägbart. Nu vet jag ju inte om det är vad som hänt er, men risken finns. Ni har ändå varit rätt unga när ni blivit tillsammans och kanske inte haft så  allvarligt med någon annan före. Kanske han plötsligt börjat tänka i de banorna, att hjälp ska det vara så här nu för resten av hans liv....kanske han känner press på att gå vidare i ert förhållande med förlovning, bo tillsammans, småningom skaffa barn, köpa lägenhet osv. Han kanske känner det som att ungdomen springer iväg från honom och att han tvingas in i nåt vuxenliv som han inte är riktigt redo för. Vi är så olika till personlighet, fast vi tycker att vi har så jätte mycket gemensamt och är varandras soulmates.
Under den här tiden ska du faktiskt anstränga dig att umgås med vänner, träffa nya bekanta, ha roligt, skoja skratta och kanske, kanske lite flirta med nån om det känns så ;) Med det menar jag inte att du ska rusa i säng med någon nu hux flux. Ni har ert löfte tillvarandra och det ska ni hålla. Men jag menar att du ändå ska passa på att se dig omkring lite i världen, det finns massor med trevliga killar som du åtm kan bli vän med. Sen om det stannar vid det eller blir något mera får ödet bestämma.
Jag vill inte säga att det gått slentrian i ert förhållande, men det kan vara bra att lite andas främmande luft mellan varven. Kan hända att ni båda kommer till att det som ni har tillsammans är det finaste och bästa och att det är värt att satsa på. Så ska vi ju tänka att det händer. Men just nu måste du släppa lite på tyglarna för att han ska vilja komma tillbaka till dig, tror jag. Men detta är som sagt vara hlet mina tankar baserade på mina erfarenheter, för det finns inget expert svar på din fråga eftersom det handlar om känslor mellan två personer. Det finns ingen instruktionsbok som skulle kunna säga exakt vad du/ni borde göra. Livet skulle vara så enkelt om man skulle ha en instruktionsbok som man skulle kunna glutta i när det känns jobbigt.
Hör gärna av dig igen!
Många varma kramar från ungdomsinformatörerna Sanna och Jenny