när ska man ta tillbaka sitt ex?
27.12.2014
Hej, mitt några månader långa förhållande tog just slut. Jag trodde att allting var okej i vårt förhållande, men min flickvän hade plötsligt bara förlorat sina känslor för mig. Men det är inte värt att glömma bort henne, hon var det värdefullase jag haft, så jag tänker försöka få tillbaka henne. Jag vet att hon är en person som är väl snabb att säga något hon ångrar, så kan det vara möjligt att hon bara tillfälligt hade förlorat sina känslor, och behöver lite "space"? Jag tänker inte låta henne kontakta mig på en stund, bara för att visa att jag inte är så lättfångad, men när är det rätta tillfället att ta henne tillbaka? Och på vilket sätt skall det göras? uthållig kille

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Annica svarar
29.12.2014
Hejsan kära uthålliga kille
En av våra underbara experter kommer att svara på din fråga så fort hon bara hinner. Svaret kommer här under genast vi får det.
Ett fint skrivet inlägg <3
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna
Hej på Dig!
Det är verkligt trist när ett förhållande spricker, och ofta ligger det kvar många obearbetade känslor - Inte alls ovanligt att den ena eller båda vill gå tillbaka. Ett förhållande kan enligt psykologisk definition betraktas som helt bearbetat och förbi för en person då man kan gå ut genom dörren utan vare sig ilska, ånger, stor saknad eller andra starka känslor.
Du skriver att din flickvän betytt massor för dig, och att du önskar att ni kunde bli ihop igen. Det är väldigt fint och eftertänksamt att du funderat om din flickvän behöver lite utrymme, då det i många fall är just så att man inser värdet först när det är förlorat och ångrar sig därefter. Hon kanske bildligt talat behöver kliva över staketet för att se att gräset inte är grönare på andra sidan och återfinna sina känslor för dig. Chansen finns alltså precis som du säger, att hon gjort ett förhastat beslut - men då är det bäst om ångern samt viljan till återgång också kommer på hennes initiativ.
Tyvärr finns det också den möjligheten att ni är på "olika sidor i boken", dvs att hon fortsättningsvis håller fast vid sitt beslut. Ibland kan vi inte få tillbaka en person hur mycket vi än vill och hur mycket vi än kämpar för saken, och då är det något man får stå ut med fastän det gör otroligt ont i början. Lyckligtvis hjälper tiden så småningom i så fall.
Allt som oftast finns det en orsak till en separation och ifall ni båda väljer att bli tillsammans igen är gruset i maskineriet något ni får prata om och jobba på, så att nystarten bygger på en bättre grund. Lite som murbruket i ett hus, som ska återuppbyggas efter en storm - Den andra gången väljer man ett stadigare material så att raset inte ska ske igen.
En relation värd att satsa på bygger på ömsesidig kärlek där uppriktighet, engagemang, trygghet och trohet ingår. Man kan tänka sig att kärleken, likaså känslorna sitter på en pall med dessa som ben. Fattas någon av dem lutar pallen och det blir följaktligen svårt att sitta på den, man kanar av förr eller senare. I detta fall är det en utmaning att få ett avslutat förhållande att fungera igen, och jag föreslår att du frågar Dig själv, är det värt att försöka få tillbaka ett eventuellt bristfälligt förhållande med denna tjej, även om risken finns att det kan sluta på samma sätt igen? Om svaret är ja, kan du absolut hålla på tålamodet och vänta tills hon hon blir redo - Om hon blir det och sedan tillsammans försöka igen. Som man säger, it takes two to tango, och därför ska båda parterna vara med på att ro åt samma håll. Igen kommer en visuell men beskrivande liknelse; om endast den ena ror den gemensamma båten och den andra sitter still alternativt hoppar, går båten mycket långsamt eller ingen vart.
Tillbaka till vad du ska göra ifall du väljer att vänta på tjejen ifråga: Du är helt inne på rätt spår, ge henne tid och utrymme är bra tänkt och likväl det bästa du kan göra. Vill hon komma tillbaka så kommer hon absolut. Egentligen finns det tyvärr inte så mycket du aktivt kan göra förutom att vara den där goda vännen (som varken visar sig bitter, efterhängsen eller hämndlysten) - Försöker man övertala riskerar man inskränka på den andras självbestämmanderätt, och börjar man "jaga" blir reaktionen oftast motsatt till det önskade resultatet, med andra ord föder jakt ofta flykt.
Svaret på frågan när tillfället är det rätta att närma sig den här tjejen igen beror främst på henne, det kan vara allt från några veckor till månader. Det viktiga är hur er kontakt ser ut, visar hon tecken på att vilja prata med dig och umgås kan du försiktigt prata med henne, hur hon mår och känner och fortsätta utveckla er grej beroende på svaret. Såvida situationen styr mot en andra chans kan Du, som jag tidigare sagt, med fördel be henne berätta närmare om tanken bakom avslutet, så ni vet vad ni ska ändra på. Då båda kommer varandra till mötes och är beredda att ge lite efter på vissa punkter som är viktiga för den andra, är man redan en god bit på väg.
Utöver det vill jag också framhålla att det sedan när tiden är rätt finns den där tjejen någonstans som inte ens kan tänka tanken på att göra slut med Dig. Den omtänksamma person Du är kommer absolut att få den värdefulla tillbaka, oberoende vem det i slutändan blir!
Stort lycka till, och ett Gott Nytt År 2015 till Dig!
Hälsar Annica Wahrman