Nej till dejt?
20.11.2017
Läs frågan på länken för att förstå vad det handlar om: https://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/karleken-och-sexet/foralskad/dejtande
I fredags tog jag mod till mig och frågade tjejen. *(Se i hemliga rutan). Hon har inte hört av sig eller sagt något i skolan. Vad ska jag göra; ta kontakt med henne igen eller låta henne ta kontakt med mig? Det gör så ont att inte riktigt veta. Kille som känner sig ledsen och osäker.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.11.2017
Hej Kille som känner sig ledsen och osäker!
Ååååh vännen, ja vi förstår att det gör ont att inte veta vad hon känner för dig. Det gör ont att hoppas, och hopp brukar man ju nog ha ända tills man med säkerhet vet att man inte har någon chans att få som man önskar. Det bådar ju inte gott, nej, att hon inte svarat på din inbjudan, men så länge du inte vet säkert så lever säkert ditt hopp kvar. I något skede tycker man ju att något slags outtalad deadline borde löpa ut, typ att om hon inte svarat på en vecka så menar hon nejtack, men är nu hoppet extra livskraftigt kanske det överlever ändå. Och smärtar medan det klamrar sig kvar...
Mitt förslag är att du om en dag eller två skickar ett "påminnelsemess" och frågar om hon tänkt på din fråga. Om hon då inte svarar, så skulle jag nog tolka det som ett nej. Klart det finns en chans att hon nog överväger att gå ut med dig, kanske till och med gärna skulle göra det, men vet inte hur hon ska säga det nu när det redan gått ett par dagar. Frågar du igen så är det hennes andra chans att säga ja. Tar hon den inte då, så må det vara hennes beslut.
Det här med att hitta någon som besvarar ens känslor är knepigt - i alla åldrar. Det kan kräva en viss envishet så att man inte ger upp fastän man får avböjande svar. Det gäller såklart framförallt att inte ge upp hoppet om kärlek överlag, även när en möjlighet (en tjej) skiter sig, men det kan vara riktigt knepigt att veta när man ska ge upp hoppet om en viss tjej. Vi är nog alla lite rädda för att vara "för på" också, samtidigt som det kräver en massa mod att våga chansa överhuvudtaget. Men så mycket kan vi garantera att förr eller senare kommer du att lyckas! Hon med stort H väntar nog på dig där ute någonstans någongång!
Hälsar Liselott