Normalt?
08.04.2018
Hej jag vill veta om det är normalt att vara attraherad till äldre ”pojkar”/män då man själv är 17? Jag har nog haft crushes på pojkar i min egen ålder men på senaste tiden har jag bara tyckt om en äldre man (hemliga rutan). Å när jag ser på tv eller filmer så tycker jag mycket om de mognare äldre pojkarna i 25 års åldern för jag känner att dom kan vara mer förstående å mognare än pojkar i min ålder. PLUS dom är oftast bättre i sängen än en ”new to the thing” tonåring. Dom sku kuna håll om en å va en shoulder to cry on å man sku kuna vara samma sak tillbaka. Dessutom har dom körkort å bil å ofta egen lägenhet så de finns så myki bra me att va me en äldre ”pojke”. Men det är så synd då man int har nånting att kom me själv. Ja menar att jag är ful å ser yngre ut än va jag egentligen e, vilket int e braa i min ålder. Ja vill så gärna böri va me nån nu men de går ju int då jag bara sir på äldre å hatar pojkar i min egen ålder. Va ska jag göö? Jag blir nästan desperat snart.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.04.2018
Hej.
Ja, det är nog normalt att attraheras av äldre killar. kanske i all synnerhet i din ålder då skillnaden i mognad mellan killar och tjejer kan vara stor. Det är nog ganska många tjejer som känner som du, att de skulle vilja ha nån som är lugnare och mer mogen. Det du kanske skall komma ihåg är ändå att alla människor är olika, så det finns väldigt mogna 17 åringar och väldigt omogna "vuxna män". Således är det inte en garanti att en äldre person är bättre i sängen eller utgör en bättre "shoulder to cry on", utan det handlar mer om personen än om åldern. Men det är inget fel med att attraheras av äldre killar och du är långt ifrån ensam om den saken.
Jag tror helt enkelt inte att du skall se det som ett självändamål att "hitta en äldre man", utan istället hitta någon du tycker om, där åldern inte är en prioritet. Så är det kanske bra att komma ihåg att den viktigaste förutsättningen för att du skall hitta en fungerande relation är att du tycker om dig själv. Det låter som en kliché, men det är sant. Du kan inte bygga upp din egen självbild kring en uppfattning som en annan människa har om dig, utan den måste komma från dig själv. Så sluta tala ner till dig själv! Din uppfattning om dig själv påverkar i allra högsta grad hur andra människor uppfattar dig, så sluta med att tala till dig själv som "ful". Du är värefull, och du förtjänar att hitta en person som ser DIG, men det är avgörande att du tycker om dig själv.
Du kommer att hitta nån som passar dig. Ge det lite tid. Och tills dess är det en god idé att fortsätta fantisera, för i dina fantasier får du välja själv och de är precis så perfekta som du själv gör dem.
Kram
Tessi