Normalt att inte varit kär?
04.10.2023
Jag är 14 år och har aldrig varit kär i någon, inte ens lite. Jag kan tycka att någon ser snygg ut men inte på något romantiskt sätt. Men det pratas så mycket om kärlek och får det att låta som att alla i min ålder varit kära och haft sin första kyss och så. Är det normalt att inte vara kär? Är det okej att bli ihop med någon först när man är vuxen? Har aldrig ens kramat en kille :,)
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
06.10.2023
Hej!
Tack för din fråga. Det är absolut inget konstigt, ovanligt eller fel med att inte ha varit kär eller kysst någon i din ålder. Kärlek och attraktion är inte något man kan tvinga fram utan det kommer när det kommer. Det finns heller ingen "regel" för när man borde bli kär första gången. Vissa upplever sin första förälskelse när dom är små barn och vissa upplever den först när dom är tonåringar eller vuxna. Det finns även dom som inte blir kära utan istället bara känner kärlek för t.ex familj och vänner. Det är också okej.
Det är helt sant som du säger att vårt samhälle lägger mycket fokus på romantiska förhållanden och man kan lätt få uppfattningen om att det är något som precis alla gör och något man måste uppleva i en viss ålder. Men detta stämmer alltså inte. Jag tror att det inte är så värst ovanligt att människor i din ålder går in i ett förhållande även fast dom inte är kära. Det kan ju bland annat bero på att dom känner press, som att det är något dom borde göra. I såna fall tycker jag personligen att det är bättre att vänta tills man hittar någon man faktiskt är kär i och vill vara intim med. Det får ta den tid det tar. Jag tror att den första kyssen blir mer speciell om personen man kysser verkligen är någon man gillar och är intresserad av.
Jag förstår att det kan kännas som att du borde göra vissa saker i din ålder. Men när det kommer till förhållanden och fysisk närhet ska man aldrig göra något som man inte är redo för eller bekväm med. Det finns många människor som upplever sin första kyss och sitt första förhållande först i vuxen ålder och det är absolut inget fel med det. Jag anser att det är ett tecken på mognad när man vet vad man vill och vad man är bekväm med och inte låter grupptryck påverka besluten man tar.
Du behöver inte oroa dig för att du inte varit kär eller haft din första kyss ännu. Du är helt normal! Jag vet att det kanske är lättare sagt än gjort men försök att släppa tankarna på vad du borde göra och fokusera istället på sånt som du verkligen vill göra.
Karm,
Rosanna