O
29.01.2018
Hej, jag har en pojkvän och vi har varit tillsammans länge. Men nu på sista tiden har jag tappat känslorna och jag tror det börjar vara till det skedet att det inte är så länge kvar vårt förhållande funkar. Jag tror att han bara har mig för att inte bli lämnad ensam. Det känns som om inte han heller har så mycket känslor fast han säger att han har det. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.01.2018
Hej.
Ja, jag förstår ditt dilemma. Det kan vara svårt att vara tillsammans med någon som inte riktigt visar eller är tydlig med vad hen känner. Men sist och slutligen kan man egentligen aldrig påverka eller utgå ifrån vad den andra känner, utan enbart ifrån vad man känner själv.
Om DU känner att du inte har så mycket känslor kvar som du upplever att du borde ha så kanske det är dags att gå åt olika håll. Du är alldeles för ung för att fortsätta vara tillsammans med någon bara av nån sorts pliktkänsla. Det är oftast inte värt energin att vara tillsammans bara för att man är rädd för att vara ensam.
Om din kille är otydlig med sina känslor så kan det ju bero på att han antingen inte vet hur han skall visa dem, eller också för att han inte heller riktigt vet hur han känner. Det kan ju hända att det är därför han önskar att du skulle visa dina känslor mer, för att det skulle få honom att känna sig tryggare?
Eftersom du inte verkar riktigt säker på hur du vill göra så kanske det är bra att avvakta ett tag ännu och försöka känna efter. Kanske ni behöver prata om ert förhållande och vart ni upplever att det är påväg. Ibland kan man hitta tillbaka till varandra då man talar om det. Man kanske märker att det ändå är den relationen man vill ha och att man får jobba lite för att det skall kännas bra. Men i andra fall kanske man märker att det ändå är bäst om man skiljs åt. Det är bara ni själva som vet hur det känns för er.
Sköt om dig!
Kram
Tessi