Oklara känslor
20.04.2023
Hej! Jag känner mig osäker inför sex ned min kille, vi har träffats 1 gång förut men känner mig osäker på honom. Men det kan bara vara för att jag är nervös jag känner att han är bara efter sex. Men det kan vara för att jag gillar honom mycket och är rädd att han ska vara det, är lite rädd han är desperat och har mig bara för att. Men då hans mamma ändå vet om det tänker jag att man inte berättar för mamma om inte är seriös eller ? Hej
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
28.04.2023
Hej!
Tack för din fråga! Vad spännande med ett nytt förhållande. Det kan ofta vara svårt i början att veta med säkerhet vad den andra tänker och känner. Ni är fortfarande i en fas där ni lär känna varandra och därför kan det kännas lite nervöst och osäkert. Det är helt naturligt.
Jag kan inte säga med säkerhet vad din kille är ute efter men det är absolut en grön flagga att han har berättat för sin mamma om er relation. Det brukar oftast betyda att man har för avsikt att ha personen i sitt liv en längre tid och det kan även betyda att han vill att du ska träffa hans mamma en vacker dag. Man brukar sällan berätta för sina föräldrar om en person som man bara vill ligga med.
Det finns såklart ingen exakt guide till hur man vet ifall ens kille endast är intresserad av sex men det finns vissa "röda flaggor" som man kan hålla utkik efter. Inget av dessa exempel behöver uteslutande betyda det ena eller det andra men du kan se det lite som "riktlinjer". En person som endast är ute efter att få ligga brukar inte lägga ner mycket tid på att försöka lära känna dig eller veta vem du är på insidan. Han kommer också vara motvillig till att tala om framtiden eller vad ni har för sorts relation och vart den är på väg. Om era träffar eller ert förhållande överlag endast är på hans villkor är det också en röd flagga. Om han inte vill att du ska träffa hans vänner (även efter att ni varit tillsammans en god stund) kan det också vara ett tecken på att han inte tar ert förhållande seriöst (om förhållandet är nytt kan det ju såklart ta ett tag innan han är bekväm med det). Samma gäller om han är motvillig till att träffa dina vänner. Om han överlag är mer intresserad av att vara fysisk med dig och endast ger dig komplimanger över din kropp och ditt utseende och inte visar så mycket intresse för dig som person kan det vara ett tecken på att han är mer intresserad av sex än ett seriöst förhållande. Man kan såklart uppskatta någons utseende och uttrycka sin attraktion, men om han endast ger dig komplimanger för ditt utseende och inte tar speciellt mycket initiativ till att lära känna dig på insidan kan det visa på hans verkliga avsikter. Som sagt behöver inget av dessa exempel betyda att han endast är ute efter sex men det här är saker som du kan se efter för att ge dig en tydligare bild av vad han prioriterar när ni är tillsammans.
Jag tror att det bästa för dig/er skulle vara att ni diskuterade er situation och vad ni båda har för tankar, känslor och förväntningar både för er relation och för framtiden. Det allra viktigaste i en relation är att man känner att man kan prata öppet om de tankar och känslor man har och att man blir hörd samt att man lyssnar till den andra. Känns den här killen som en person du vågar prata med om vad du känner och det du går och funderar på? Det kan förstås vara lite svårt i början att vara helt öppen och ärlig med sin partner och det kan ju ta ett tag innan man bygger upp ett förtroende för varandra. Det är helt okej att sånt tar lite tid. Jag tror att det skulle vara bra för dig att du slapp gå runt och fundera på vad hans avsikter är och att du istället frågar honom rätt fram vad det är han vill få ut av er relation.
Det är helt naturligt att du känner oro och nervositet och det behöver inte alls vara ett dåligt tecken utan precis som du själv sa kan det bero på att du gillar honom så mycket och därför är rädd för att något skulle gå fel i er relation. Det kan vara ett tecken på att du verkligen vill att det här ska fungera och det är ju såklart en bra grund att stå på om man vill ha ett förhållande. Då vill man ju såklart också att ens partners känslor ska spegla ens egna och man vill ju vara på samma linje.
När det kommer till själva sexet ska du inte känna någon press. Om du vill vänta är det absolut okej och om du inte vill vänta är det okej det också. Minns att du aldrig ska känna dig tvingad att göra något du inte vill göra! Om du oroar dig för sex med honom kan det vara bra att diskutera dessa saker på förhand eftersom nervositet under sex eventuellt kan göra att man spänner sig och inte kan slappna av, njuta och bara finnas i stunden. Känner du att du kan tala med din kille om din nervositet? Det kan vara bra för honom att vara medveten om det så att han kan ta det lite försiktig och vara extra observant på ifall du i något skede blir obekväm eller börjar spänna dig. Det är också en bra diskussion att ta så att man på förhand kan prata om vad man gillar och vad man inte gillar och på så vis skapa bättre förutsättningar för ett bra samspel under sex.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp. Kom ihåg att du alltid får vända dig till decibel ifall du har mera frågor och funderingar som du vill ha hjälp med.
Kram,
Rosanna