Olika behov
21.10.2016
Hej! Jag har varit ihop med min pojkvän i 2 år och vi har nyss flyttat ihop. Vi har ett underbart förhållande där vi totalt kan vara oss själva och prata om allt. Det är bara en sak som stör mig. Vi är väldigt olika när det gäller behovet av närhet, jag skulle helst vara nära och mysa 24/7, han tar aldrig initiativ och drar ofta sig undan när jag kommer nära. Varje gång han gör det känner jag mig oattraktiv och bortvald. Men man kan ju inte tvinga någon till närhet... till saken hör också att vi senaste året har haft noll sexliv och innan dess har vi bara haft det en handfull gånger och då är det jag som tagit initiativ till det, vill inte heller göra det längre när han inte visar något intresse. känns inte värt att sumpa en annars bra relation pga det här, men det stör mig ändå mycket att vi är så olika och att det är ett problem redan i den här åldern... vet inte riktigt heller hur jag ska ta upp det, det känns pinsamt när man också har stereotypen emot sig att kvinnan ska vara återhållsam och allt det där. Jag har tänkt att han är mannen för mig, men kan man ha ett varaktigt förhållande utan passion? förgås at närhetsbehov!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.10.2016
Hej.
Jag förstår att det är en lite knepig situation du befinner dig i. Å ena sidan är inte passionen allt i ett förhållande, eftersom den i allmänhet ändå minskar eller förändras med åren, å andra sidan är det ju synd om den aldrig har funnits.
Som jag förstår det på din fråga så har ni haft sex en handfull gånger, men under det senaste året inte alls. Har du haft några förhållanden tidigare och hur var sexlivet då?
Precis som du skriver så har ju alla olika drift. Vissa vill ha sex en gång om dagen, andra nån gång i veckan. För vissa räcker nån gång i månaden och för andra ännu mer sällan. I vårt samhälle görs sex ofta till nån sorts mätare på hur bra förhållande man har - vilket det ju inte alls behöver vara. Det finns förhållanden som är riktigt dåliga eller giftiga där man har sex ofta , och tvärtom. Sex skall nog inte användas som en måttstock på någonting.
Börja med att tänka på dig själv. Hur är DU som sexuell varelse? Hur ofta skulle du vilja ha sex om man utgick ifrån att du hade en partner som hade precis likadan sexualdrift som du? Du har helt sant i att killar och män ofta antas vara den i förhållandet som skall ha mer lust, och både killen och tjejen kan bli lite generade i förhållanden där det inte är så. Men jag tror att det skulle vara viktigt att ni två skulle tala om denna sak, speciellt om det är så att du känner att han är killen du vill bygga upp din framtid med.
Du måste ju helt enkelt tänka efter hur stor betydelse sex eller fysisk närhet har för dig. Om ditt svar är att det inte har speciellt stor betydelse, och att några gånger i året skulle räcka så är det kanske någonting ni skulle kunna lösa. Men det är bara du själv som vet hur det ser ut just för dig. För många, kanske för de allra flesta personer i din ålder är ändå sex och fysisk närhet så pass viktigt att det skulle vara svårt att föreställa sig en relation där man inte har sex alls.
Jag förstår att du känner dig avvisad då han drar sig undan. Då är det normalt att man känner både skam, besvikelse och ilska, medan jag ju inte tror att det är hans avsikt att få dig att känna så.
Det är inget fel i sig med att sakna, eller ha mycket liten sexualdrift, men det kan skapa konflikter i relationen eftersom hela sexualiteten ändå är en stor del av identiteten för många människor. Och konflikten blir kanske ännu svårare att hantera om man inte kan tala om saken.
Du inleder din fråga med att berätta att ni har ett underbart förhållande och att ni kan tala om allt. Så jag tycker att du skall ta upp detta ämne, även om det känns jobbigt. Jag tror inte att du behöver linda in det speciellt mycket, men försök att vara respektfull och inte anklagande. Du kan ju läsa på lite om t.ex. asexualitet på förhand, kanske är det helt enkelt så att din kille inte är intresserad av sex?
Som jag tidigare skrev så är det bara du som kan veta hur stor betydelse sex har för just dig, och även om det kan kännas som en dum orsak att lämna ett förhållande för så kan det ju vara ett verkligt problem, och många skulle säkert ha gått för länge sedan. Med det menar jag inte att du nödvändigtvis skall göra slut, utan bara det att det är fullständigt förståeligt att relationen blir lidande om hela den sexuella biten fattas, men att den ena parten ändå skulle ha lust.
Om det var möjligt så skulle sexualrådgivning också kunna vara ett alternativ för er som par, men jag inser att det kan vara svårt att genomföra och att tröskeln kan vara hög om det är svårt att sinsemellan diskutera saken. Men försök att själv tänka igenom vad du vill ha, och sedan ta mod till dig och tala med honom.
Skriv gärna in och berätta hur det gick <3
Kram
Tessi