Olika signaler, asperger
23.01.2015
Hejhej,
Såg att ni hade fått en annan fråga från en person som också blivit kär i en AS! Jag har ganska svårt att tyda hans signaler & han brukar visa x antal olika.. Ibland kan han vara "nära", kolla på mig och vilja prata, medans i nästa så blir han ledsen & undviker/ignorerar mig, vilket han gjorde idag också. Mina kompisar säger att han tittar ofta på mig osv, plus att jag brukar prata med honom ganska ofta. Jag vet att det är olika från olika personer med as, men det där med att han visar så olika hela tiden, kan det ha något att göra med hans as? Att OM han nu skulle gilla mig också, inte veta hur han ska visa det? Eller att han velar mellan att försöka "satsa" eller glömma? Så min fråga är väl antagligen, påverkar aspergen något? Att det på någotvis skulle vara svårare att veta vad man vill? Vill också tillägga att det inte spelar någon roll om han har as eller inte, gillar honom lika mycker med eller utan! Mhv L14 L14

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.01.2015
Hej L14!
Precis som vi skrev i det förra svaret så kan en person med asperger vara svår att tolka, eftersom det ofta är just det de själva har svårt med. Hur ska man visa "rätt signaler" på basen av en viss sorts känslor i en viss situation om man inte riktigt vet hur andra skulle bete sig på samma grunder? Men alla med asperger övar säkert och gör sitt bästa, så vårt råd är att inte ge upp hoppet. Men du kan ju själv försöka vara lite extra klar och tydlig. Det låter som att du tycker att han är värd det, värd ett ordenligt försök, så varför då låta stolthet eller rädsla för att skämma ut sig/dissas osv stå i vägen? Livet är överhuvudtaget för kort för att fega ur och chanser är till för att tas! Så modigt bara, du har inget att förlora, men kanske väldigt mycket att vinna!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott