olycklig
14.06.2015
Hej! Jag och min pojkvän har varit tillsammans nu i snart 2 år. Och jag vet inte riktigt om jag vill fortsätta i detta förhållandet men jag vill absolut inte såra honom. Jag vill inte gå miste om fester och mina vänner. Min kille är inte riktigt en party kille utan han vill helst vara hemma. Och när vi är ute på fest tillsammans har han ofta tråkigt och blir sur eller så somnar han. Och jag blir då förstås smittad av den sura minen och kvällen blir förstörd. Det är aldrig roligt att vara på fest med honom för då följer han efter mig som en svans och ser till att jag inte gör något opassande. Jag älskar att flirta med människor i min omgivning både kvinnor och män men det får jag förstås inte göra när han är med. Jag känner mig så instängd. Igår var jag ute på fest med mina vänner från högstadiet och det var jättekul att få träffa alla som jag inte har träffat så ofta sedan jag blev tillsammans med min pojkvän. Jag är ännu så ung och vill leva livet och kyssa vem som helst utan att någon bryr sig. Jag tänker allt för mycket på framtiden för min kille är en rätt perfekt familje människa. Jag vill skaffa barn åtminstone när jag är 25 och är rädd att jag inte kommer att hitta en ny man som jag vill bilda familj med. Men jag vill inte heller skaffa barn och gifta mig när det inte känns helt rätt. Och det kommer antagligen sluta i skilsmässa. Min kille älskar mig som ingen annan har gjort och Han ger mig alltid jättefina smycken när jag fyller och till julklapp och senast fick jag ett 80€ smycke till studenten. Och det känns inte som att jag kan avsluta förhållandet ännu. Jag kan ju inte. Har också bokat en resa tillsammans med min familj och min pojkvän och det är först vid jul. Resan var dyr och kan förstås inte avboka.. Jag kan ju inte göra slut ännu. Min familj gillar honom också jättemycket och det gör det också ännu värre. Jag önskar att jag skulle flytta till andra sidan atlanten och lämna honom på det viset. Jag skulle gärna säga åt honom att om vi skulle kunna ta en paus i några veckor. Eller att om vi inte har någon partner när vi är 25 så blir vi tillsammans. Jag är rädd att förlora honom som vän. Har aldrig haft en så snäll pojkvän förut och jag har bara haft dumma pojkvänner förr. Vad ska jag göra? Har ni några tips? go

Ungdomsinformatören Jenny svarar
18.06.2015
Hej!
Det är inte en lätt situation som du är i nu, men vi kan fundera på den tillsammans från olika synvinklar.
Du säger att du känner dig instängd för att din pokvän inte godkänner att du festar, ger sura miner och verkar vara svartsjuk om dig (enligt det du säger). Det är inte konstigt att du funderar på om du vill ha det så alltid. Har du berättat om dessa känslor och tankar för din pojkvän? Det skulle vara viktigt att han vet hur det känns för dej -att du tycker om honom, men att du inte vill lämna allt annat liv för att han beter sig som han gör. Han verkar inte ha en bra orsak  att bli sur för något, du har ju bara haft roligt och det skall väl inte du behövaha dåligt samvete för. Han skulle kanske borde få veta att det att du träffar dina vänner o. annat sånt ibland inte betyder att du inte tycker om honom eller tycker bättre om andra, utan att du vill ha lite variation i livet -inte bara skola-hem-skola--hem. Största delen av oss människor behöver även annat innehåll i livet, det är då som man märker hur bra de vanliga rutinmässiga skola-hem (arbete) också är, men om livet endast kretsar kring dem, kan det vara lite trist. Inte kanske för alla, men troligen de flesta ändå.
Jag förstår att han har sina bra sidor också. Han är en familjemänniska som tycker om dig och är snäll, så ja det skulle man ju inte vilja missta. Men du måste fundera på att du är ung och har livet framför dig. Du skall inte behöva titta bakåt om några år och tänka att du inte kunde göra vissa saker p.g.a. att din pojkvän inte har "tillåtit" det. Tror du att han skulle förstå dig bättre och kunna ändra sig om du berättade om allt det som du säger här för honom? Det finns ju en chans att det skulle börja gå bättre då, men om inte så gör du inget fel med att tänka på dig själv och det du vill ha av livet också. Du vill inte såra honom, men om det är den enda orsaken till att ni är ihop, så är den kanske inte en så bra orsak eller? Det känns säkert dåligt för dig också isf eftersom ni ändå har varit ihop ganska länge men det är bra att du bestämmer dig för att göra det som är bäst för dej själv i längden.
Kanske det vore bra med en paus, som du själv förelsår. Så att du får tänka på allt i lugn och ro. Försök då att tänka på hur du själv tycker och känner samt vii ha det och tänk mindre på vad andra tänker för det är ju ändå slutligen frågan om dig -vad och vem du väljer. Om det är han, så hoppas jag att ni båda kan ha även annat innehåll i livet och egen tid också och om inte, så finns det nog säkert också någon annan som skulle ta hand om dig lika bra som han gör men också acceptera din egen tid utan att behöva vara svartsjuk.
Jag hoppas verkligen att ni kan åtminstone fortsätta som vänner!
Hälsar ungdomsinformatören Jenny