Olycklig kärlek
12.11.2023
Hej! För ett år sen såg jag att min killkompis snappa me en kille och jag tyckte att han var jätte snygg, så ja fråga min kompis vad killen som han snappa med heter och då sa han vad han hette och då tänkte jag att jag sku lägga till han på snap, men så hittade jag inte honom så jag fråga min kompis vad killen hette på snap och till sist så hitta jag han på snap och lag till han. Han lade till mig tillbaka och då blev jag jätteglad och vi började snappa, vi snappade jätteofta och ganska mycket och vi fråga varandra en massa grejer och då fick jag reda på att han bor ganska långt ifrån mig och då tänkte jag ba "å nej" för när vi snappade då kändes de annorlunda på ett bra sätt då lixom som om vi hade nåt på gång att vi typ håller på bli tsm. Och jag gillade honom så otroligt mycket men jag vågade inte säga det till honom för jag var rädd att han inte sku gilla mig tillbaka. Vi fortsatte snappa men vi skrev typ inte me varann mera bara snappade men ändå kändes de riktigt bra mellan oss. Nu hade de gått ungefär ett halvår sen vi börja snappa och mamma å pappa sa att vi skulle på en liten resa och så skulle vi ganska nära vart han jag gillar bor så jag blev jätteglad å tänkte att nu har jag chansen att träffa honom. Jag sa inte till han jag gillar att jag skulle i närheten av vart han bodde... När vi var på den där resan så råka det sig att vi hamnade på samma ungdomsgård, och jag blev jätteglad och lite chockad över att han var där och vi kollade på varandra ganska ofta och fick ögonkontakt massa gånger och när vi kolla på varann kändes det verkligen betydde nåt osen lite senare på kvällen så skrev jag till han och frågade vem han gillade och då skrev han till mig att jag skulle säga först vem jag gillade och då skrev jag till han att jag gillade han och då svara han "jaha va kul" och då blev jag jätteglad och skrev till han att han skulle säga vem han gillade och då sa han att han typ inte gillar nån direkt men kanske en lite nu just, och då tänkte jag att de måste typ vara mig han gillar.. och sen nästa dag så skulle jag till den där ungdomsgården igen på kvällen och då var han också där och nu flinade han när han kolla på mig och han följde typ efter mig vart än jag gick så de kändes som om de ändå betydde nåt. Osen ganska sent på kvällen så kom han fram till mig och tog en bild av mig och sen så gick han bara iväg utan att säga ett ord han bara kolla på mig me de där gulliga leendet. Och vi snappade riktigt mycket alltså JÄMT typ, och höll på så hela kvällen och båda två försökte sitta ganska nära varann så att vi kunde se varann, men vi vågade lixom inte prata me varann för han var med typ 20 personer och jag var med några av mina kompisar.. sen kom jag på att vi skulle hem från resan nästa dag och jag ville verkligen prata me han innan jag åker men jag var för feg och våga inte göra de så då gick ju tiden jättesnabbt och vi skulle åka hem och jag hade inte sagt ett ord till honom. Osen när jag satt i bilen vi hade inte ännu åkt så såg jag att han gick ensam och han var typ 10 meter från bilen och så fick han syn på mig genom fönsterrutan och så vinkade han till mig och då värmde det i mitt hjärta för jag var ju förälskad i killen.. sen for vi hem och jag saknade honom nåt otroligt men jag snappade med honom ganska ofta men vi skrev typ inget... sen gick de 3-4 månader och vi snappade bara helt vanligt och jag gillade han jäääättteemycket och de kändes som att han gillade mig också för att mina kompisar hade lagt till han på snap också men han snappa typ aldrig me dom, och jättemycket med mig.. och plötsligt lag hans kompisar till mig på snap och då lag jag till dom tillbaka och de skrev och frågade av mig om jag gillar deras kompis(deras kompis var han jag gillade) och då svara jag till dom att jag gillar han och då skrev de att han gillar mig också och då blev jag jätteglad glad... sen typ 1 vecka efter de så fick jag reda på att killen jag gillade var ihop med en annan tjej och då blev jag helt förstörd och ledsen för att killen jag gillade hade ju sagt att han inte gillar nån fast han var ihop me en tjej redan och de har varit ihop jättelänge... och då skrev jag till killen jag gillade å fråga varför han inte kunde säga från första början att han var ihop med en tjej. Och då svara han att han inte kan göra nån ledsen och jag förstår han men varför var han inte bara ärligt och sa som det var, och då fattade ju jag att jag hamnar att släppa honom och att jag inte kan gilla han mera men det går verkligen inte. jag gillar honom fortfarande och det var typ 3 månader sen jag fick reda på att han är tsm med en annan. Och killen jag gillar säger att jag inte skall släppa honom att jag ska vara förälskad i han fast han redan är tsm med en annan tjej och det förstår jag inte. Och det är omöjligt att släppa honom jag har försökt i 3 månader men de går inte för det känns så rätt mellan oss som om att vi är menade för varandra. Så vad och hur skall jag göra? Tjejen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
14.11.2023
Hej!
Vad tråkigt att något som började så bra fick ett så dåligt slut. Jag kan verkligen tänka mig hur ledsen och besviken du varit över den här situationen.
När du beskriver er situation och kontakten ni haft låter det ju verkligen som att han varit intresserad. Han verkade i alla fall visa såna tecken. Det att hans kompisar också tagit kontakt med dig och sagt att han gillar dig stärker ju det.
Jag kan såklart inte säga med säkerhet vad han har känt eller varför han gjorde som han gjorde. Det är ju varken okej mot dig eller hans flickvän. Det är mycket möjligt att det stämmer som han sagt. Att han nog gillar dig men att han inte velat såra någon. Oavsett är det han gjort inte okej och du har all rätt att vara både ledsen och besviken.
Jag gissar att han blivit lite intresserad av dig trots att han har en flickvän men sedan kanske inte tänkt att det skulle gå så pass långt som det gick. Efter att du berättade att du gillar honom har han kanske insett att han också gillar dig och blivit orolig för att såra och förlora både dig och sin flickvän. Den rätta saken att göra i den här situationen skulle ju då vara att avsluta förhållandet med någondera men han valde att istället fortsätta med er båda och hoppas på att han aldrig skulle bli fast för det han höll på med. Han trodde kanske att han gjorde dig en tjänst genom att “inte såra dig” men i verkligheten gjorde detta säkert mer ont än om han bara öppet och ärligt hade avslutat er relation. Jag tror dessutom att det i verkligheten handlar mer om att han var för feg för att säga sanningen.  Han grävde sig själv i en väldigt djup grop och tyvärr är det du som hamnar att betala priset för hans oansvariga beslut.
Förstod jag rätt att han sagt att du inte ska “släppa” honom? Om så är fallet rekommenderar jag att du helt bryter kontakten med honom eftersom det låter som att han vill ha kvar dig för bekräftelse eller som en plan B ifall det inte fungerar med hans nuvarande flickvän. En sådan person är INTE värd dig, din kärlek eller ens din tid. Du förtjänar att vara plan A och bli behandlad med respekt. Det här är inte respekt och det är verkligen inte romantiskt. Jag rekommenderar varmt att du förklarar för honom att du förtjänar bättre och att du kommer att prioritera dig själv eftersom han helt tydligt inte kommer göra det. Jag tror att det är svårt att komma över en person som du fortfarande har kontakt med så jag tror att det bästa du kan göra för dig själv i nuläget är att avsluta kontakten med honom och på så sätt ta första steget för att komma över honom.
Jag förstår att det känns som att ni är menade för varandra och det är säkert helt som du säger att ni klickar bra. Under andra omständigheter hade ni säkert kunnat bli ett bra par men tyvärr valde han att vara oärlig mot både dig och sin flickvän. Du måste fundera för dig själv ifall det här verkligen är en person som du skulle vilja ha en relation med. Jag tänker att om ni skulle bli tillsammans kan det i värsta fall hända att han skulle göra samma sak mot dig som han gör mot sin nuvarande flickvän.
Det viktigaste för dig är i nuläget att försöka hitta ett sätt att komma över honom så att du kan må bra och leva ditt liv fullt ut utan att känslorna för honom håller dig tillbaka. Det finns tyvärr inget recept för hur man kommer över en kille och ibland måste det helt enkelt ta den tid det tar. Det är helt okej och naturligt. Alla hanterar hjärtesorg på olika sätt och för vissa tar det längre tid än för andra. Det är inget konstigt med det.
Jag kan ge lite tips på vad man kan göra och hur man kan tänka när man försöker komma över en person man tycker om.
Kom ihåg att hålla dig sysselsatt. Om du spenderar mycket tid ensam med dina tankar är det lätt att man hamnar in i en spiral av saknad och sorg. Försök att vara extra aktiv och social för en tid framåt om du orkar. Om du märker att tankarna börjar snurra kan du t.ex. ta en promenad eller ringa en vän.
Kan du hitta någon ny hobby att lägga din tid på? Det finns mycket som man kan göra hemma som inte kostar speciellt mycket. T.ex. rita/måla, pyssla, virka/sticka, läsa, baka, yoga, skriva osv.
För att kunna gå vidare efter ett misslyckat förhållande kan det vara bra att även gå vidare och utvecklas i sig själv. Det är viktigt att du bygger på din egen självkänsla och ditt eget självförtroende och litar på att du är stark och bra precis som du är. Fokusera på de saker som du är bra på och gör upp mål för dig själv. Ge dig själv komplimanger och var stolt över dig själv när du gjort något bra. Det kan vara världens minsta sak men om du gör det till en vana att känna stolthet kommer det med tiden att stärka ditt självförtroende. Du kommer att känna dig starkare och klara av motgångar bättre.
Kom ihåg att prata! Det är viktigt att du inte blir ensam med dina tankar och känslor, du får alltid ta stöd och hjälp av andra. Det kan t.ex. vara vänner, föräldrar, syskon, en ungdomsledare, skolkuratorn eller någon annan trygg vuxen. Du får såklart alltid skriva till oss på Decibel också.
Hoppas att det här var till någon tröst eller hjälp. Kom ihåg att det är helt okej att vara ledsen och sårad. Det är inte farliga känslor men det är bra om man kan lära sig hantera dom när dom kommer. Jag har inga tvivel på att du en dag kommer att komma över den här killen och hitta en person som är helt rätt för dig. Någon som är ärlig och pålitlig. Du förtjänar inte mindre än det. Kom ihåg att du är stark och värdefull och se till att personen som du väljer att ha ett förhållande med vet det också.
Kram,
Rosanna