Olyckligt kär :(
07.11.2013
Hej jag har frågat många frågår förr och är väldigt tacksam att decibel finns! Jag är kär i en kille som går på 7 precis som jag men vi går endå inte i samma klass! Jag är kär i honom och vi är helt bra kompisar men ja skulle kanske vela vara mera än bara kompisar eller igentligen vet jag inte jag tycker om honom men vet inte om jag skulle vila vara ihop med honom ! Snälla va skall jag göra hur skall jag lösa det om jag tycker om honom eller inte? :( HJÄLP ! Tjejen med söndert hjärta :(

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
15.11.2013
Hej Tjejen med söndert hjärta :(
Å sötis, inte ska du behöva gå omkring med ett söndrigt hjärta. Se, det tar sjukt, men egentligen är det bara lite blåmärke och skavsår. Eller kanske växtvärk eller är "limit" (träningsvärk). När man börjar bli kär så får hjärtat börja utstå alla möjliga törnar och hugg - lite som när man håller på att lära sig klättra i träd (jo, lite dålig liknelse, men stå ut med oss, okej ;)). Men vartefter man upplever olika saker i kärlekslivet så blir hjärtat allt mer härdat och starkt. Det tar lite sjukt emellanåt, men så är det när man håller på att lära sig något - just nu Kärlek.
En av de saker man lär sig om Kärlek är att försöka känna igen vad det riktigt är man känner, sätta ord och benämningar på känslorna, försöka analysera och gissa vartåt de är på väg osv. Men det är verkligen inte lätt! Även när man är kär för 15:e gången så kan man förvirrat undra vad det riktigt är man känner och vad man riktigt vill. Kärleken ÄR faktiskt komplicerad och oftast blir den just så komplicerad därför att känslorna är det. Känslor går oftast inte att tex säga att de ligger på en 7:a på skalan 1-10, de har ingen ON/OFF-knapp och de går inte att sätta etiketter på eller in i fack. Så var inte orolig för att du inte vet om du är kär eller inte - det är helt normalt! Större delen av tiden kan man inte bestämma ja eller nej. Ännu mindre säga var gränserna går mellan intresserad, förtjust, förälskad, kär och älskande. Och dessutom, precis när man trodde att man visste vad man kände, så förändras känslorna. Och oftast brukar nästa kärlek vara starkare än den förra, så att fastän man trodde att man visste vad det var man sysslade med, så blir man överraskad förra gången.
Låter det här jobbigt? Javisst är det det! OCH otroligt intressant och spännande och magiskt. Det är det som är så lockande med hela det här fenomenet. Men som tur är så måste man inte bestämma sig för att känna något visst. Man måste inte sätta etikett på allt man känner. Det går bra att inte veta. Eller ja, det är ju bra att veta åtminstone om man nu är positivt eller negativt inställd till en person ifall han nu skulle fråga om ni ska bli tillsammans eller liknande, men annars är det ingen stress. Låt känslorna utvecklas som de vill och försök att ta de chanser som kommer emot dig i livet! Lita på din intuition och gör så som det känns bäst just exakt där och då.
OBS! Det är heller inte farligt att vara kär i någon på avstånd och dagdrömma om någon som man kanske inte skulle våga eller vilja bli ihop med i verkliga livet. Det är bara liksom att öva genom att torrsimma på landbacken innan man kastar sig ut i vågorna. Det finns inte så mycket regler i Kärlek, ser du. Och ingen instruktionsbok, så det blir mest att improvisera ;)
Vet inte om du blev klokare av det här - men flirttips, knep för hur man ska få kontakt med den man gillar osv finns ju också här på Decibel under Information -> kärlek och sex -> kärlek
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena