Olyckligt kär
29.05.2017
Hej!jag har typ blivit olyckligt kär... problemet är att min kompis är näästan ihop med han,inte helt dom har liksåm träffats någon gång själv. Jag har varit kär i han ca en månad nu. Det var först för nån vecka sen som jag fick reda på att min kompis är på g med han... vad ska jag göra?
Kääär...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.06.2017
Hej Kääär...!
Äschdå, man önskar ju nog alltid att kärleken ska ha fritt fram att ske utan hinder, och framförallt att den ska vara besvarad direkt. Men tyvärr har ju livet en tendens att rådda till allt, så det var lite dålig tajming, det här.
När det kommer till kärlek, så finns det en hel uppsjö av regler, men problemet är att alla har lite olika regler. Vissa kan tycka att det är absolut förbjudet att flirta med, försöka på eller till och med ha känslor för en kille som kompisen redan "paxat" (reserverat, ha första tjing på, claimat). Att det är ett stort no-no och att svika kompisen. Andra anser att det är den som såg honom först som har första tjing på honom, eller i alla fall blev kär i först. En tredje grupp anser att "i krig och kärlek är allt tillåtet", alltså att man borde göra vad man kan för att få den kärlek man vill ha utan att bry sig om andras känslor. Och en fjärde grupp skulle kanske ge beslutet åt honom, anse att det ju ändå är han som bestämmer vem han vill vara med. Säkert finns det fler grupper med fler åsikter här.
Så frågan blir då vad du och din kompis anser att är den gällande regeln här? Det kan vara lite svårt att tänka ärligt här, för är man kär så känner man på något plan alltid att den egna kärleken är speciell och därför borde tillåtas undantag från reglerna. Men om era roller skulle vara ombytta: vad skulle du tänka och göra om det var du som nästan var ihop med honom och din kompis också är kär i honom? Vad tror du att hon skulle göra? Tänker du den vägen kanske du kommer närmare sanningen om vilka regler du och din kompis på riktigt anser att ska följas.
Just nu kanske du också tänker att jamen kanske han skulle ändra sig och välja dig, fastän han nästan är ihop med henne, om han bara visste vad du kände. Och visst finns det en chans, men dels brukar det nog vara så att om man en gång har allvarligt på g med någon, så ändrar man inte sig så där bara i en handvändning. Dels kanske det skulle kosta dig för mycket. Det skulle kunna kosta dig er vänskap, ifall hon är av den åsikten att en kompis inte får försöka på samma kille. Hur viktig är er vänskap? Igen, det är vanligt att förälskelsen förblindar en lite, svänger lite på ens värderingar, känns viktigare än mycket annat i livet. Att inte tänka riktigt logiskt är liksom ett vanligt symptom på att vara förälskad. Vissa gånger kanske man inte skulle göra samma beslut om man inte vore så kär. Till exempel kanske man tror att om han bara visste, så skulle han välja dig istället, utan att tänka på huruvida han ens vet att man existerar just nu. Ja vet han ens om att du skulle kunna vara ett val för honom, kan han ha en susning om dina känslor? Ifall han kan gissa att du är kär i honom: har han inte redan gjort sitt val då, ifall han håller på att bli ihop med henne?
Här finns också en tredje aspekt du kanske borde ta lite i beaktande: vad skulle alla kompisar tycka? Säg att han valde dig istället: på vilket sätt skulle hon berätta för sina/era kompisar om det? Skulle hon säga att du stal honom? Vilket rykte skulle det ge dig? Det spelar inte så stor roll ifall du då försvarar dig med att jamen du gillade honom först eller att du inte kan rå för vad du känner - eller för vem han väljer för den delen. Folk har en ful tendens att gärna tänka det värsta om andra och skvallra om det.
Exakt vad du ska göra nu kan bara du själv besluta, men du har flera val. Exempelvis kan du prata med henne om dina känslor. Det skulle troligen inte få henne att backa och ge upp honom, speciellt inte om hon också är kär i honom. Men om det kom fram senare att du också haft känslor för honom, så har du i alla fall varit ärlig med henne. Det kan nog ändå påverka er relation negativt, tex för att hon troligen därefter på något plan ändå hela tiden kommer att misstänka att du ändå försöker ta honom av henne, eller befara att han plötsligt ska välja dig istället. Ett annat val är att prata med honom innan han slutligen valt henne. Som sagt, så finns det en liten chans att han skulle välja dig istället, även om chansen att han stannar med henne troligen nog är större. Risken finns då också att du lämnar i hans tankar och han efter ett tag börjar tvivla på att hon är den rätta för honom. Det är kanske inte så snällt gjort mot henne och deras förhållande, så kanske inget du ska göra om du bryr dig om henne, även om det kanske skulle ge dig honom efter ett tag. Dessutom kan det ju hända att han berättar för henne om dina känslor för honom, och då är du inte bara ett hot mot henne, utan falsk dessutom.
Det tredje valet är att försöka glömma honom och gå vidare. Visst kan du välja att vänta på honom också. Rätt som det är så är de inte ihop så länge - det är ju rätt vanligt ändå med förhållanden som bara håller i dagar eller veckor. Men en liten risk finns ju att de lever lyckliga i alla sina dagar, så vill du kasta bort ditt hjärta på att vänta? Under tiden kanske någon annan fantastiskt kille skulle ha kunnat komma in i ditt liv, speciellt om du inte ännu hoppas på att den här första killen ska ändra sig och upptäcka dig istället.
Jag vet, det här var säkert inte vad du ville höra. Men det här ÄR hur det brukar vara, även om undantag såklart finns. Sist och slutligen handlar det kanske mest om huruvida du vill fortsätta hoppas eller inte. Du kan inte komma över honom om du inte slutar hoppas, så du måste välja om du ska ge upp och gå vidare eller fortsätta hoppas. Det kan ingen välja åt dig.
Oavsett hur det går, önskar jag att du blir lyckligt kär snart <3
Hälsar Liselott