Olyckligt kär
23.03.2014
Hej Decibel! Har ett problem. Jag är störtkär i en kille han är världens bäst och bryr sig alltid om en. Har varit intresserad av honom i ett halvår utan att ge några tecken eller nått liknande. Men sen började han messa mej på kvällarna å vara jätte gullig åt mej i skolan och vi var med varann på kvällarna och så och nästan faktiskt hade sex. Man kan typ säga at vi hade "på g" och det pågick typ en månad. Sen plötsligt började hand undvika o ignorera mig. Så jag messade honom och han sa at han inte egentligen hade någon orsak utan det kändes bara inte helt enkelt rätt. Efter det pågick det typ en vecka att han undvek mej osv. Sen har han messat mig några gånger och kan komma o krama mej i skolan å säga gulliga saker ibland och emellanåt känns det som han saknar "det vi hade". Så det jag undrar är: finns det någon chans att jag kommer kunna få honom och hur isåfall? Och varför hade han ingen förklaring på varför det inte kändes rätt?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
01.04.2014
Hej, Jag håller med kommentaren. Satsa på att bli hans vän och så får framtiden utvisa om det blir mera mellan er. Vänskap är en mycket bra grund för ett förhållande, egentligen är det jätte viktigt att man också är vän med sin älskling. Att man kan skratta och skoja och ha kul tillsammans är minst lika viktigt som att det pirrar i magen när man ser hen.
Det är ju såklart helt omöjligt att säga varför han reagerade som han gjorde, det vet bara han. Jag kan bara gissa...Det kan ju ha varit det typiska att det är jakten är mest spännande, alltså så länge man inte vet säkert om ens känslor är besvarade. Eller så kanske han började känna att blev lite "för visst", alltså han kanske började känna sig fastlåst eller något. Det kanske gick lite för fort, han kan nog gilla dig och så men det blev kanske lite för allvarligt lite för snabbt. Han kanske inte var riktigt redo ännu för "nästan sex" och sånt :) Men eftersom han fortsätter komma till dig i skolan och vill kramas och säger gulligheter så är mitt råd att du ska ge honom lite tid. Ge honom lite tid att vänja sig vid att vara någons pojkvän, det kan ju hända att du är/var hans första och att det känns lite skrämmande med allt som hör till då man blir tillsammans. Sova över, hångel, sex mm. Jag vet ju inte hur gammal han är men jag kan ju tänka mig att ni är ungefär i samma ålder och vissa killar kan ju vara lite senare i utvecklingen än tjejer i samma ålder. Ännu ett alternativ kan ju vara att han eventuellt skulle ha haft någon annan också på gång då samtidigt och fått lite dåligt samvete om han "hållit på" med flera på samma gång. Sen kan det ju ha varit någon som sagt något dumt om dig till honom så att han blev osäker eller nåt. Det finns ju så många som vill förstöra för andra och man vet ju inte vad nån kan ha sagt.
Det bästa du kan göra nu är att låta honom vara ifred, låt honom ta kontakt, pressa honom inte med frågor om varför och hur, ge honom den tid han behöver. Visa att du gillar honom genom att alltid vara glad mot honom, skratta med honom, skoja och skämta helt enkelt var så trevlig du kan :) Krama tillbaka och säg gulligt tillbaka, men var inte den som börjar, det är viktigt, låt honom ta inititativet.
Jag håller tummarna! Kram från ungdomsinformatören Sanna