Onormal
13.05.2015
Jag är förälskad i min lärare vad borde jag göra får Typ panik när jag snart går ut nian så kommer jag aldrig mera träffa honom Onormal

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
15.05.2015
Hej Onormal! Inte för att jag tycker att du är onormal men... Känslor är svåra att styra över. Men till viss del tror jag faktiskt att man kan det. Det är ju liksom svårt att hålla kvar en förälskelse om man aldrig ser honom mera. Eller hur? Och det är väl just det som ger dej lite panik-känslor nu när skolavslutningen närmar sig.
Nu är det ju så att jag kan ana mej till att det finns en hel del ålderskillnad er emellan. Oddsen för att han ska vara intresserad av dej är yttepyttesmå och dessutom är det olagligt. Men visst kan han vara lite flirtig mot dej. Det finns män som hela sitt liv har ett sätt mot kvinnor som gör att vi kvinnor faller som furor. De ränderna går aldrig liksom ur... Jag minns en gubbe som just och just hölls och stå med rullator på sina över 90-åriga ben som kallade mej till "sin lilla flamma" och ville att jag skulle sätta mej i famnen på honom när jag hade mitt första ordentliga jobb i 20-års åldern. Never in my life liksom!! Han blev uppriktigt ledsen och riktigt sårad. Mest tror jag att männen som beter sig så här mot alla kvinnor inte egentligen förstår hur förvillande de beter sig mot kvinnor. De förstår nog inte ens signalerna de sänder ut. Men troligen föder de här signalerna på något sätt deras ego. De får en tillfredsställelse i fnissiga charmade kvinnor omkring sig. Oberoende i vilken ålder kvinnorna är - ung som gammal! Ifall du upplever att han ger dej ett gensvar - titta hur han beter sig mot lärarkollegor och andra kvinnor i skolan. Är det här ett drag som "föder hans ego" utan att han menar någonting?
Själv skulle jag aldrig villa ha en kille som behöver andra kvinnors uppmärksamhet för sitt ego. Jag tror risken är väldigt stor att det går överstyr och att han plötsligt prasslar...
Du är ung. Du är i ditt livs bästa tid. Ok - i början av den bästa tiden i alla fall. Inte ska du väl slösa bort din ungdomstid på att drömma om en medelålders gubbe?! Är han ens singel eller går han dagligen hem till sin sambo/fru och deras barn? Sällan att en medelålders man skulle vara intresserad seriöst i en 15årig tjej. Tyvärr för din del! Och ifall han är det - så handlar det endast om en flirt som föder hans ego eller om sexuellt utnyttjande. Ve och fasa!! Sjukt!
Så mitt råd till dej är att ge dej ut i ungdomslivet. Öppna ögonen och se alla fina jämnåriga killarna omkring dej. Ibland upplever man de som är på samma klass som barnsliga. Men det är oftast för att de är i gäng... De kan bete sig betydligt mognare när man är på tumis me dem. Eller så spanar du in killarna som är 1-2 år äldre än dej! :)
Se den här läraren som en trygg rollfigur att öva förälskelse-känslor på. Trygg i och med att han inte visste om något utan bara existerade i din fantasi och därför blev det aldrig mera än en stillsam beundran. Nu är det dags att börja testa relationer på allvar. Våren är här. Det kryllar av söta charmiga killar runt dej! Välj en som är snäll mot dej och som du känner att det kittlar ända ner i tårna med när du tittar på honom. Ibland tar det lite tid men han finns nog där! <3
Lycka till! Med vänlig hälsning,  Annika     barnmorska - hälsovårdare