Onormal?
04.01.2017
Hej, jag har träffat en kille ett tag nu, och vi har sovt tillsammans några gånger och så vidare.. Jag är en person som är lite mer försiktig med vad jag gör i sängen, vilket han däremot inte är.. och det känns som att varje gång jag inte vill vara naken, inte ha sex osv, så dömer han mig och blir typ besviken. Han tycker att jag borde göra mera "för du är ju faktiskt 20 år". Han sa en gång att "det känns som att det du tycker om och vill göra (typ pussas, kramas och bara mysa så) gjorde man när man var 14-15 år". Då tog jag faktiskt lite illa upp. Jag gör ingenting som jag inte är bekväm med, och jag vill inte heller gå för snabbt fram (vilket han vill). Det är bara sån jag är. Jag har kanske inte samma behov av sex som många andra i min ålder...
Är det jag som är konstig och "barnslig" när jag inte vill göra massa saker? Är jag annorlunda om jag inte vill ha sex varje kväll? (När dessutom mina föräldrar sover nästan vägg i vägg med oss!) Är jag annorlunda om jag bara gillar att mysa med lite kramar och pussar? Han får mig att känna mig som att jag inte duger och att jag är lite onormal vad gäller detta... och jag har insett att jag inte vill vara med en sån person som får mig att bli nertryckt..
Vi har i alla fall bestämt oss för att inte träffas mera på en stund nu, för vi har ändå kommit fram till att vi är för olika på vissa plan. Vi gillar varann men ibland är det inte tillräckligt, vi är helt enkelt för olika.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2017
Hej,
Mitt enkla svar på din fråga är: nej, du är inte onormal. Alla människor har olika stark sexuell drift, och det är helt okej. Den sexuella driften kan också variera beroende på tidpunkt och partner. Det kan hända att din drift skulle vara starkare under en annan period i ditt liv, eller med en annan partner - men även om din drift skulle vara likadan som nu så är det ingenting konstigt med det.
Kanske det är en bra sak att ni har bestämt er för att inte träffas. Att försöka tjata sig till sex eller ge den andra skuldkänslor över sex är aldrig ok. Det råder överlag ett ganska stort sex-hets i samhället idag, och anses nästan lite fult att säga högt att man inte har så hög drift, men du är nog långt ifrån ensam, och det betyder inte att det skulle vara fel på dig.
Jag tycker att det är bra att du själv vet var dina egna gränser går och att du vågar säga det. Man skall inte göra någonting i sängen som inte känns rätt och om man inte vill gå snabbt fram så har den andra ingen rätt att pressa en till det eller förlöjliga ens beteende genom elaka kommentarer. Jag kan ju undra vad det är han tycker att man borde göra i sängen då man är 20?
Nä vet du vad, var nöjd med dig själv. Ett bra sexliv betyder inte att man måste testa alla hål eller alla ställningar då man är 20. Om man vill så har man hela livet på sig, och om man inte vill så betyder det inte att sexlivet skulle vara dåligt ändå. Alla njuter på olika sätt, och jag tror säkert att du kommer att träffa nån som är mer lik dig ifråga om behovet av närhet och sex.
Kram
Tessi