orolig..
01.10.2017
Hej! Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart två år. Vi bor ganska långt ifrån varandra och träffas inte så ofta men när vi träffas är allt jättebra och han är världens bästa pojkvän! Jag har dock sätt att han snappar med andra tjejer, jag har frågat av honom varför han håller på så men han svarar aldrig seriöst. Han har lovat mig att de inte har på g eller nått, men varför skickar han med andra tjejer när han är tillsammans med mig? Oroar jag mig i onödan? fotisspelare

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.10.2017
Hej,
Det är jättesvårt för mig att uttala mig om huruvida du oroar dig i onödan eller om det finns anledning för dig att vara orolig. Du känner din pojkvän bäst, och vet hur han fungerar i relation till sina vänner. Jag tycker absolut att man kan ha kompisar av det motsatta könet, som man har kontakt med utan att det betyder att det skulle vara någonting romantiskt eller sexuellt på gång.
Om han själv menar att det inte har någon betydelse så tycker jag att du måste avgöra själv om du tror honom eller inte. Men sist och slutligen är det ganska lite du kan göra åt saken. Du kan knappast förbjuda honom att ha kontakt med sina vänner, oavsett vilket kön de har. Och om det skulle visa sig att han plötsligt blir blixtförälskad i någon annan (killer eller tjej) så kan du inte förhindra det på något sätt. Så är det helt enkelt. Jag tror att du gör dig själv en otjänst genom att jaga upp dig över någonting som kan vara alldeles oskyldigt.
Samma regel gäller ju egentligen alla relationer människor har. Man kan inte äga en annan människa. Och om man försöker göra upp regler för dem för hur de skall bete sig eller vem de får umgås med så slutar det oftast illa. Eftersom han säger att det är oskyldigt, så kan du antingen välja att tro honom och lita på att det är dig han älskar och vill vara tillsamman med, eller också kan du fortsätta vara svartsjuk och göra ER relation jobbig med att ifrågasätta honom.
Litar du på honom? Om svaret är ja, så tycker jag att du skall ta det lugnt. Du har säkert också killkompisar som du talar med och det betyder ju inte nödvändigtvis att du har någonting på gång med dem. Om svaret är nej, att du inte litar på honom, så har ni antagligen större problem än att han skickar med andra tjejer. Då måste ni ta er en ordentlig funderare över var problemet ligger och varför du känner att du inte kan lita på honom. Är det någonting som du skulle behöva höra som han inte säger o.s.v.
Försök att slappna av och lita på att det är dig han vill vara med. Om det skulle visa sig att han hellre är tillsammans med någon annan så är det faktiskt hans förlust.
Kram
Tessi