Osäker..
04.11.2013
Hej! Jag gillar en kille, och han berättade just att han gillar mig också. Enda problemet är att han är ett år äldre, och väldigt "cool". Han dricker på helgerna och jag vet att han vill gå längre än vad jag vill. Han är en player, men verkar ändå ta hans om sina flickvänner väldigt bra när han har ett förhållande. Jag är raka motsatsen, är väldigt blyg när det gäller förhållanden, har bara haft 1 NÄSTAN ordentligt förhållande förut. Men då var vi båda för blyga för att våga nåt. Tillbaka till "the bad guy", ja vert inte om han är så bra för mig, men han får mig att falla för honom gång på gång..Vad tkr ni att jag ska göra? Osäker tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
08.11.2013
Hej!
Tänk vad härligt att du redan fick en massa massa råd, tröst - och kanske några obekväma ord - av tjejen med signaturen :)>3! För massor av det hon skriver håller vi med om! Du ska 1) inte göra något som känns obekvämt och 2) inte "ge efter" för något bara föra att du tycker om honom. Det är grundrelgerna för dig nu!
Nu vet vi ju inte vad du bestämt med den här killen, om ni är tillsammans eller om du sa nejtack, om du lade fram dina ultimatum och han accepterade eller om det sket sig kapitalt. Sådana här grejer brukar ju ske snabbt, till och med några ord per sms kan "avgöra ödet".  Men vi skriver i alla som om du ännu inte skulle ha bestämt dig - och säkert är det inte för sent att lägga lite grundregler för ert förhållande än ifall ni redan blivit tillsammans. För grejen är ju också den att fastän han har ett rykte om sig att vara både bad guy och player, så måste hankanske inte vara det tillsammans med just dig. Nu menar vi inte att det här skulle vara någon rosa dröm om att du blir tjejen som förändrar honom till det bättre och får in honom på bättre tankar i livet som att sluta supa och så. Men att bara för att han kört med en viss stil tidigare med de förra flickvännerna, så betyder det inte att han alltid kommer att följa samma mönster. För alla lär vi oss - BORDE lära oss i alla fall - hur man blir en bättre pojk-/flickvän, bli bättre på att ha ett förhållande, lära oss mer om Kärleken osv. Så om du står på dig, förklarar hur du tänker och känner och han respekterar det, så har ni ändå en chans att få ett riktigt bra förhållande. Om han är seriös och verkligen gillar DIG.
Frågan är om kärlek alltid är värd riskerna? I din fråga så låter det som om du velar fram och tillbaka vad du ska göra på grund av hans rykte som både player och bad guy. Nå, som sagt, det är inte sagt att han måste vara player och bad guy tillsammans med dig, eftersom alla kan förändras, mogna och bli smartare. Men även om han skulle förbli sådan som han är nu, så måste du ju välja ifall du ändå vill uppleva allt det som du skulle kunna uppleva tillsammans med honom. Kanske inte kärlek är mindre värt bara för att det inte är hans första kärlek eller för att det kanske blir din första stora kärlek, i alla fall första riktiga förhållande, men inte den sista? Så länge du inte går över dina egna gränser, tex har sex med honom bara för att han ska tycka om dig mera (eller för att du själv ska känna dig mer vuxen eller häftig eller bara är nyfiken på sex), så kan du överväga om du vill kasta dig in i spelet du också. Det har sina risker och du kanske måste vara beredd på att motstå grupptryck, vara förvirrad och osäker, uthärda hjärtesorg när det tar slut, uppleva när fjärilarna i magen blir nästan too much osv.
Känns det för farligt, för stort och komplicerat, så backar du. För nog vet du ju att det kommer att komma fler chanser till kärlek, fler killar, fler val. Håll fast vid dina egna regler, men fundera på om du borde "utforska" honom eftersom du faller för honom gång på gång. Skulle du ångra det ifall du aldrig "prövade på" honom? Å ena sidan, å andra sidan. Fega ut eller skydda ditt hjärta från blåmärken? Finns det någonsin något rätt val när det gäller kärlek?
Hoppas det går bra, oavsett vad du väljer att göra!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna