Osäker
28.11.2016
Hej, min pojkvän gjorde slut för ungefär en månad sedan och jag har alltid varit sådan att jag vill typ ha kontakt ändå och fråga hur han har det men så hade vi inte kontakt på 1 månad och nu förra lördagen skickade jag och frågade hur han hade det men nu känns det att jag vill fråga honom om han vill komma på kaffe eller nåt och bara prata men är osäker. Vad tycker ni jag ska göra? '

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2016
Hej,
Det är ett av de kanske vanligaste problemen som uppstår då det har blivit slut som du skriver om. För från att man har varit så nära varandra, och talat och träffats så ofta som möjligt så skall man mitt i allt inte träffas eller tala alls, och det känns ofta jättekonstigt.
Precis som i kommentaren du fick så handlar det ju mycket om under vilka omständigheter ni gjorde slut och varför det blev slut. Ofta säger man ju då man gör slut att "vi kan ju vara vänner", men i praktiken är det inte ändå alltid så enkelt. Ibland kan det behövas lite tid på helt olika hålla förrän man kan umgås igen. Det är också jättesvårt att fortsätta ha ett kompisförhållande om den ena ännu är kär i den andra.
Jag tycker absolut att du skall fråga om han kommer på kaffe. På så sätt visar ju du att du gärna vill fortsätta ha kontakt med honom. Om du vill kan du ju säga att det känns konstigt att inte få tala med honom då du är van vid att ni är nära. I en relation så är man ju ändå ofta kompisar i första hand och kära i andra hand. Och då behöver det ju inte betyda att man inte skulle tycka om den andra personen eller vilja ha den kvar i ens liv även om man inte är i en kärleksrelation.
Om du frågar honom om kaffe, och han säger ja så vill han ju antagligen att ni skall fortsätta vara vänner. Säger han nej, eller lite sådär svävande "jag vet inte om jag hinner" så kanske det betyder att han behöver lite mer tid på sig att samla sig. Han kan vara rädd att du skall bli klängig eller att det skall bli obekvämt. Men det beror naturligtvis helt på vilken sorts förhållande ni hade.
Men absolut, fråga honom om han känner för kaffe. Gärna konkret, typ: kommer du på kaffe i eftermiddag?, inte "vill du ses på kaffe nån gång", för det är så svävande att det är svårt att förstå vad du isåfall menar med det.
Hoppas att ni kan fortsätta vara vänner.
Kram
Tessi