Osäker
26.06.2018
Hej Decibel,
Jag har länge funderat på vanligt förhållande, men jag kan inte hålla mig till en kille. Jag har ett sexmissbruk. Jag har legat med över 30 personer och jag är bara 23 år. Samtidigt som jag känner en enorm tillfredsställelse så känner jag mig ibland (inte alls ofta eller enormt) slampig. Jag kan inte hantera mig själv. Vad ska jag göra?
Mvh samlagarn Jxjdkdldbjdid

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2018
Hej.
Det är ingen lätt fråga du ställer. Det finns ganska många olika saker att fundera på, och det skulle vara betydligt lättare om vi kunde diskutera det istället för att ta det i skriven text, men nu är det ju som det är :)
Dels tror jag inte att du har varit ovanligt sexuellt aktiv för din ålder. Skillnaden mellan olika personer är ganska stor. Men om man tänker att man t.ex. har sin sexdebut som 16 åring, och att du ligger med 5 killar/år så är man uppe i 35. Vilket å ena sidan är en stor siffra, men å andra sidan inte. Allt beror ju på vem det är som analyserar det.
Så länge man själv känner att man VILL ha det så. Att man mår bra av det och att sexet inte är på bekostnad av någon - så tycker jag inte att man behöver göra det till ett problem. Skulle det vara en större synd att använda sin kropp till att njuta med flera olika personer än att t.ex. leva livet ut med samma sexualpartner och kanske aldrig njuta? (nu målar jag ju upp det som om det vore svartvitt, vilket det givetvis inte är.) Men poängen är ju den att en sak som är rätt för en person inte behöver vara det för en annan. Sex är olika viktigt för olika personer, och man har rätt att sätta sina egna gränser, både då det gäller vem, hur ofta och hur man ligger.
Du skriver själv att du är sexmissbrukare, och det är förstås en helt annan sak. Att ha mycket sex gör en inte till en sexmissbrukare, inte heller det att man har flera partners. Det är kanske inte så lätt att definiera var gränsen går för vad som är ett missbruk, men man kan tänka att man har gått över den gränsen då man tappar sitt omdöme eller att konsekvenserna av ens hanlingar blir svårare eller tyngre än nyttan av handlingarna. Med andra ord då det "kostar mer än det smakar". Det är nog bara du själv som kan säga hur det ligger till med det, och bara du själv som kan välja att göra någonting åt saken. Det finns hjälp att få - men precis som med alla andra missbruk så måste viljan att förändras komma från dig själv.
Jag tror inte nödvändigtvis att "traditionell" tvåsamhet passar alla. Alla vill inte leva så, men i vårt samhälle är tvåsamheten väldigt viktig och anses vara "normen" för vad vi skall sträva efter. I andra kulturer och andra samhällen ser det annorlunda ut. Igen - jag tror inte att man blir klokare av att fundera över vad som är rätt och fel, utan kanske mera vad som passar en själv och vad som inte gör det.
Du är ung. Du hinner skaffa dig ett helt vanligt parförhållande om det är det du vill ha. Men var ärlig med dig själv. Det är ju i första och sista hand dig själv du skall stå ut med resten av livet. Skydda dig då du har sex, så att du inte får otrevliga konsekvenser av det, och låt ingen få dig att känna att du inte skulle vara värd allt det du vill ha. Du är helt fantastisk!
Kram
Tessi