osäker!
04.01.2014
Hej, hade oskyddat sex idag hade det bara lite i slidan. men mest bak. men när han skulle komma så tog han ut den innan han kom. kan det finnas risk för att va gravid? bubblar lite i magen och så känns lite konstigt i högra sidan av magen. Lovisa

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.01.2014
Hej Lovisa!
Å förlåt att du fått vänta någon dag på svar - vi brukar försöka svara på den här typen av frågor så fort vi bara kan, så att ni inte ska behöva gå omkring och oroa er i onödan. Men nu, vännen!
Hm, du är inte 100% säker mot graviditet, även om han bara var i din slida en kort stund och inte fick utlösning där. Se, någon gång mellan att killen får stånd och att han får utlösning, så kommer det en droppe eller två ur ollonet. Den droppen ska "rensa röret" före sperman och fungera som glidmedel för ollonet. Men den droppen kan innehålla tusentals spermier. Oftast "försvinner" den nog mot kalsongtyget eller kroppen eller en hand eller något under förspelet, men visst finns det en risk för att de spermierna sluppit hela vägen in i dig. Har det här dessutom skett runtikring din ägglossning, så finns det en risk. Därför är "avbrutet samlag" ingen säker preventivmetod. Men ändå är risken yttepyttesuperliten, så få inte panik nu. Det är nog ungefär lika stor chans att bli gravid av det här som att vinna på lotto.Och av analsex kan man inte bli gravid - såvida inte sperman nu på något märkligt sätt skulle rinna ut och över till slidan.
Men använd kondom eller skaffa ett mer långsiktigt preventivmedel till nästa gång, okej? Ifall någon av er kan tänkas ha någon könssjukdom, så är det bara kondomen som skyddar er från att smitta varandra. Det gäller även analsex, eftersom könssjukdomarna smittar via slemhinnor och hud och man har också slemhinnor i ändtarmen och på ollonet. Enligt vissa smittar könssjukdomar till och med lättare via analsex, eftersom ändtarmen inte är menad för sex (kan inte töja, "smörjer" inte sig själv osv på samma sätt som slidan) och därför ofta spricker under analsex så att man får sår, vilka smittan slipper ännu lättare in igenom.
För säkerhets skull ska du ändå ta ett graviditetstest ungefär en vecka efter den dag du borde få mens. För säkerhets skull bara!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av tidigare svar av barnmorskorna)