Osäker
19.03.2014
Hej!
Jag är en tjej på 14 år och jag är en väldigt känslig person och väldigt nyfiken på saker och ting och jag har svårt att tåla kritik.. Allt skit började då jag blev intresserad av en kille så chattade vi väldigt länge och till sist blev jag kär i honom och han och jag var väldigt snuskiga till en början och han lockade mej att skicka bilder på mig med bara underkläder på vilket jag tyvärr gjorde... Jag litade på honom till en början men jag fick senare veta att han hade gått runt åt flera personer och visat bilderna... Efter några dagar så berättade personer åt mig om bilderna och alla i hela skolan visste om det och hade sett vår chatt och bilderna! Folk tyckte att han var cool och jag fick stora problem för jag blev ju hatad och folk betraktade mig som en hora... Jag har fått nya kompisar och jag har haft väldigt mycket problem med det men skolpersonalen och familjen och min nya vän som jag litar till 110% har varit till väldigt stor hjälp!
Nu har det gått ett halvår ungefär sedan det hände och det börjar ju smälta i folks hjärnor men ja känner mig ändå alldrg trygg! Jag har gått och blivit kär i en ny kille å han är så snygg men han är så oförskämd och omogen! Han säger att han vill vara bara min vän och att jag kan lita på honom men han kan ju inte bara visa det! I skolan så är han som en helt annan männniska än i chatten! Det är irriterande! Nu på sistone så känns det som om han inte gillar mej längre för han bara säger jaha till allt jag säger som om inte man skulle få säga något! För några dagar sen så började vi tjafsa och det började egentligen med att han sa på skämt att min lillebror e bajs... å jag blev jävlit förbannad och överreagera till sist och säga att jag inte tänker komma till skolan för ja vill inte se hans ansikte! Och det känns som att han inte heller bryr sig att jag har varit borta... Åså drömmer jag drömmar om han och hans tjejkompisar att han berättar åt mig att hanr kär i dem och jag blir jätte ledsen lch jag tror det är därför att jag ill inte mista honom. Han har varit snäll mot mig och hjälpt mig när jag har haft det svårt som när gammelmormor dog! :/ Imorron ska jatill skolan men vad ska ja säga till honom? Jag har ingen aning alls och ja blir bara nervös när jag tänker på det... Han är ju så snygg asså men han är imgen symöatisk gullig person men ändå så tänker ja på honom hela tiden! Och ibland blir jag jätte arg på honom om jag säger att hanr snygg åså säger han bara jaha som om han inte bryr sig eller är tacksam!? Folk säger att jag inte ska ge upp med honom utan ja ska kämpa så länge jag kan fö nästa dag kan ju vara helt annorlunda! Men vad ska jag göra?? Han ska ju bara va min ju!!! Ingen annans ;) Jag bara tänker på honom hela tiden och bara gråter för ja vet att han inte har känslor för mig vilket är väldigt jobbigt! VAD SKALL JAG GÖRA?!?!?!!?
ankan99

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.03.2014
Hej ankan99!
Voj vännen!!! (Och förlåt att du fått vänta lite, total rusning här nu igen - vi får nog snart skaffa mera folk till Decibel ;))
Först: beklagar verkligen att du fått gå igenom en massa skit! Det är inte något vi önskar någon alls och vi önskar att du hade besparats de här upplevelserna och erfarenheterna med bilderna, skitsnacket, ensamheten och såren i själen. Men vet du, samtidigt så stärker ändå ärr hjärtat, man blir en starkare människa också av att gå igenom svåra perioder. Man lär sig och utvecklas och kan vara stolt över att man kom upp på benen igen. Du har upplevt något tungt som de allra flesta av dina jämnåriga inte gått igenom och därför ska de nog bara hålla käft om sina åsikter om dig.
Dessutom har de absolut ingen rätt att peka finger åt dig och kalla dig hora!!! Det var det j*vligaste de kunde ha gjort och skulle de ha tänkt ens lite längre än näsan var lång skulle de ha insett att du blev lurad, manipulerad, utnyttjad till att göra det. HAN var the bad guy, han är brottslingen! För vet du, det är inte olagligt att skicka nakenbilder på sig själv, men det är olagligt av andra att spara dem och sprida dem. Det är innehav av barnpornografiska bilder och det kunde han ha blivit dömd för ifall du hade anmält honom! Hoppas att någon av de vuxna du fick hjälp av åtminstone har nappat honom i nackskarven och sagt till på skarpen åt honom att så där gör man inte!!! Spelar ingen roll hur vanligt det är numera med att locka nakenbilder av folk under förevändning att de är förtjusta i en - det är forfarande moraliskt fel, brottsligt och framförallt fruktansvärt elakt av honom! Och att visa bilderna av dig åt andra... vilken liten...#¤%&"##%##%&#&/(((#¤%#%!!!!!!!!!!!
Det vi tycker är allra värst i hela situationen är att du en aning låter som att du tycker att det var ditt fel. Nu vet vi inte om vi läser in en massa i din text bara på basen av allt annat vi hört, sett och läst om tjejer som blivit utnyttjade på det här viset. Men vi gissar att din självkänsla och din självrespekt fick sig en ordentlig smäll av den här förra killen som spred bilderna av dig. Det gör lätt att man inte längre tycker att man är speciellt mycket värt - vilket i sin tur gör att man lättare tar emot mera skit av folk. Ibland är det nästan som att de får för sig att det är okej att behandla en illa bara för att man själv nästan förväntar sig det pga alla tidigare negativa erfarenheter. Och vet du vännen, för många vuxna kvinnor är det här roten till en massa problem i livet. De kvinnor som alltid faller för "fel" karlar och exempelvis blir misshandlade eller bedragna eller annars illa behandlade tror oftast innerst inne att de inte är värda något bättre. Nu menar vi absolut inte att det kommer att gå dåligt för dig på kärleksfronten, att du alltid kommer att älska losers som behandlar dig som skit och liknande. Det får du absolut inte tro - och minns att det är du själv som styr din framtid och att du naturligtvis är värd en helt uuunderbar kille, ja till och med många underbara killar.
Men kan det eventuellt vara lite så att du har en tendens att falla för den sortens killar som är snygga, coola, tuffa och till och med på gränsen till elaka? Lite Bad boy-stilen? Kanske inte enbart på basen av utseende utan mera hurudana de är socialt? Det är jättevanligt att man har liksom ett "mönster", alltid dras till en viss sorts människor. Vi har nästan alla gjort det i något skede av livet... och vissa kvinnor vi känner har tyvärr lämnat kvar i sina mönster... En livsläxa för en del är alltså att se sitt eget kärleksmönster. Se vilken typ av killar man "alltid" dras till, inse varför och bryta mönstret. Det kan kännas lite konstigt, för man har ju utvecklat sin egen smak. Att börja se på snälla svärmorsdrömmar kan tyckas tråkigt, och badboysen istället spännande, sexiga, häftiga eller till och med lite lockande skrämmande.
Men om vi nu studerar din historia utifrån, så finns det en del varningsklockor som ringer här: Du låter honom behandla dig som skit. Istället för att flip him the finger och totaldissa honom när han säger något elakt, så försöker du istället klistra dig ännu hårdare fast på honom. Du framhäver hans goda sidor/gärningar, som att han var snäll när din gammelmormor dog (men vilket rötägg skulle inte ens vara en smula snäll, det är det absolut minsta du kan förvänta dig av någon som helst människa att de ska vara snäll när du har sorg) fastän du ändå erkänner att han är omogen, oförskämd och osympatisk. Du hotar med konsekvenser (som att stanna hemma från skolan, vilket btw INGEN kille någonsin är värd!!!) men när de inte funkar så funderar du bara på vad DU ska säga till honom. Och okej att folk säger att du inte ska ge upp honom eftersom han kan bli bättre nästa dag. Miracles can happen. Men ska DU verkligen kasta bort tid, energi och känslor på att vänta på något som EVENTUELLT kanske möjligtvis kommer att hända - och EVENTUELLT kanske möjligtgvis just för dig? Vännen, vi vet att det här låter hårt, men de flesta av de där olyckliga kvinnorna vi talade om tror samma sak. De tror att de kan förändra honom, eller att han kommer att förändra sig för deras skull. And it never happens... Oavsett oddsen till att han plötsligt skulle vakna mognare, mindre oförskämd och mera sympatisk imorgon, så är DU INTE värd att måsta sitta och vänta på det. Det finns killar som redan är mogna, artiga, hänsynsfulla, respekterande, sympatiska, varmhjärtade, empatiska, humoristiska och intelligenta alldeles i närheten och som skulle vara mycket mera värd din tid.
Hoppas du inte är upprörd på oss nu, men vi kan inte låta bli att säga alla de här sakerna. Kom dock ihåg att allt det här bara är två människors åsikter, två människors erfarenheter och kunskaper. Någon annan du frågat kanske skulle ha sagt något helt annat. Men...
Vårt personliga råd är: Släpp honom! Livet är alldeles för kort för att kasta bort på folk som inte ens kan uppföra sig som folk! Ju hårdare du håller fast i honom, desto mera stänger du en massa andra chanser till  lycka ute. Och det är bara du som lider av att han inte känner detsamma för dig, ingen annan och allra minst han. Nä, ta nu kontrollen över dina känslor och ditt liv och använd det till något bra! Som att satsa på dig själv nu. Lycka kommer bara inifrån, ingen annan människa kan göra dig lycklig, bara du själv!
Stooooooooooor kraaaaaaaaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna