Osäker kille?
13.01.2014
Hej!
Jag träffar en kille ibland, ca. tre gånger per halvår och vi har följt med varandra hem från krogen tre gånger. Första gången vi sågs var för fem år sedan, sedan dess har "flörtandet" pågått.
Jag förstår mig dock inte på honom. Ibland hör han av sig för att kolla läget, men föreslår nästan aldrig att vi ska ses. Vi vågar inte ringa till varandra, så det blir mycket sms. Efter krogbesök är det dock alltid han som föreslår att vi ska gå hem tillsammans (och jag tänker direkt: okej, han vill bara vara KK). Sedan kan det gå några veckor och jag föreslår att vi ska ses (typ över kaffe, middag, film eller så). Då är han alltid intresserad av att ses och tackar aldrig nej. Dessutom är det ofta han som föreslår dag och plats.
När vi väl ses på "tu man hand" så rodnar han lätt och verkar lite sådär nervös.
Ibland när jag skickar sms kan det ta två dagar innan han svarar och ibland slutar han bara skriva, för att sedan höra av sig igen flera veckor senare.
Varför gör han så här? Och vad vill han? Är han bara blyg och osäker och inte vet hur han ska ta sig an vår situation? Eller är han inte intresserad?
Mvh Maria

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.01.2014
Hej Maria!
Jamen åååh då man skulle förstå sig på vissa människor!!! Vad vill de?? Vad känner de?? Hur fungerar de??... Tänk om det fanns en analysmodell, en regelbok eller en tabell att följa, typ "gör han så här så betyder det att han känner så här och då ska du göra så här för att det ska bli som du vill". Men nä... Fast hur intressant vore kärlekslivet om det inte fanns alla de här frågetecknen i det? Hur spännande vore kärleken om man visste allt?
Vi tycker du ska fråga rakt ut av honom hur han egentligen känner och hur han skulle önska att er relation skulle se ut. Inte tvinga honom att välja bu eller bä, bara be honom förklara var han står och vad han får ut av ert "förhållande". Så vet du åtminstone det. För vi tycker nog att det låter som att du skulle behöva en gemensam linje att följa, ett mål eller ett avslut, en överenskommelse eller ens nu en mening med er realtion - annars hade du nog inte skrivit till oss? Eller är du nöjd med läget nu? Vill du fortsätta så här? Vad är det riktigt DU vill ha ut av er relation? När du vet det och när du vet vad han vill, så kan ni ta ställning till hur ni ska ha det.
Ibland måste man liksom bara våga gå ner på ett djupare plan och faktiskt få ut de där orden ur munnen som legat på tungspetsen. Man kan kanske inte fortsätta i all oändlighet att ha luften full av outtalade frågor och förväntningar och hålla allt ytligt utan att någonsin öppna upp och visa de riktiga känslorna och tankarna? Jo, det kan krävas av en då att man avslöjar sig och kanske gör sig lite sårbar när man inte längre gömmer sig bakom sitt skal, men det brukar nog vara värt det. I värsta fall så hade han inga djupare eller varmare känslor för en - men då kan man också konstatera att han nog inte är värd bitar av ens tid och ens liv, om han inte kände tillräckligt? Då kan man gå vidare och öppna upp för ny och bättre lycka.
Prata med honom! Att synas så där sällan, att hålla det så där ytligt - vad är det att förlora? När man tänker på allt som kunde vinnas bara man vågade ta chansen?
Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna