Osäker på förhållandet
05.03.2024
Hej,
Jag och min flickvän har varit tillsammans nu i 1.5 år, och på de sättet gillar vi varandra väldigt mycket. Men på något sätt känns de som man är osäker på förhållandet, och det är något som väldigt mycket har börjat skava.
Det är väldigt svårt att få i ord egentligen, men det känns som känslorna från mitt håll börjat försvinna, eller iallafall vara långt från lika starka som i början. Vi gillar såklart varandra, men vi är rätt så olika människor och de känns alltid som nästa konflikt, bråk, eller nästa sak vi inte håller med varandra om är precis bakom hörnet. Jag har kommit på mig själv flera gånger då jag borde vara intresserad i vad hon har att säga eller berätta, men de mera blir ett irritationsmoment, där man vill fokusera på de man håller på med just då istället för att pausa och lyssna på henne. På samma gång som de, så kan vi gå ut på långa promenader eller kolla på en film tillsammans på en fredag kväll, och ha de hur trevligt som helst, som att inget nånsin skulle varit fel eller någon tvekan.
Jag är rädd jag hamnat i att jag endast är tillsammans med henne för att ha *nån*, på samma gång som jag inte vill lyssna på mig själv och bryta sönder nåt hon och jag arbetat på i sammanlagt 2 år, för jag förstår väl också att inget förhållande varken är perfekt eller 100% utan minsta lilla konflikt.
Jag känner att hon blir irriterad då jag hittar på saker utan att involvera henne, för att hon sedan ska säga "nej" eller hitta en anledning att inte följa med, varje gång man bjuder med henne på diverse saker. Det har gjort att man inte tänker på henne lika mycket som man kanske tycker man borde, och de gör ju såklart sitt i sig.
Jag är väldigt väldigt kluven och vet inte riktigt hur jag ska ta detta vidare, men all hjälp tas såklart tacksamt emot. A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.03.2024
Hej,
Jag förstår att du känner dig kluven, för det är inte alltid lätt i förhållanden. Ni har nu varit tillsammans tillräckligt länge för att den första förälskelsen har lagt sig och man börjar se varandra med mer realistiska och vakna ögon. Jag kan inte berätta för dig hur du skall göra eller vad du skall tänka, men jag kan ge dig några tips på saker du kan tänka på medan du försöker ta reda på vad du vill göra.
Börja med att fundera över varför du vill vara tillsammans med henne. Vilka egenskaper hos henne är värdefulla för dig och vilka saker skulle du sakna om ni inte var tillsammans. Om du tänker tillbaka på då ni blev tillsammans - hur såg din långsiktiga plan ut för er två då, och har den förändrats? (Hade du t.ex. i början av ert förhållande tankar på att ni skulle bo ihop, ha barn, åldras tillsammans osv. Har dessa tankar förändrats och isåfall hur?)
Du skriver att det känns som att nästa gräl/konflikt alltid är precis bakom hörnet. Vad handlar grälen om? Beror grälen på "småsaker" eller är det större frågor som återkommande orsakar gräl? Om det handlar om återkommande gräl om samma typ av problematik (t.ex. svartsjuka, prioriteringar, framtidsplaner) så kanske det finns anledning att fundera över huruvida de faktiskt går att lösa eller om ni helt enkelt ser helt olika på det. Om man t.ex. har väldigt olika värderingar eller målsättningar så kan det vara ganska avgörande. T.ex. om den ena vill ha barn och stadga sig medan den andra vill resa runt jorden så kan det vara svårt att undvika konflikter om det. I vissa fall går det att nå kompromisser så att båda två kan känna sig nöjda, men då handlar det kanske främst om hur mycket man är beredd att kompromissa utan att känna att man blir överkörd av den andra. Om era gräl för det mesta handlar om småsaker och ni sedan blir sams igen snabbt så kan det förstås upplevas jobbigt men det kanske lugnar sig vartefter man lär känna varandra ännu bättre? Olika människor har olika sätt att gräla och är olika "grälsjuka", så det kan ta lite tid i ett förhållande tills man når en plats där man lär sig dessa saker om varandra.
Du kan också fundera över orsakerna till att du upplever att du kanske inte vill vara tillsammans med henne. Har hon egeskaper som du tror att du kommer att irriteras av för all framtid? Känner du dig oroad över tanken på att du skulle vara tillsammans med henne tills ni är gamla eller känns det okej? Vad tror du att hon tänker/känner kring det?
Kom ihåg att det inte finns någon tidsgräns eller brådska för dig att fatta något beslut. Jag tror att om du definitivt kände att det är fel att vara tillsammans med henne så skulle du veta om det, så låt det ta tid och känn efter.  Alla människor är olika då det kommer till vad man vill ha i förhållanden. Precis som du skriver så finns det sannolikt inga förhållanden som känns helt perfekta 100% av tiden. Det du kan göra är att fundera över hur stor del av tiden du upplever att ert förhållande är som du önskar, är det 80% av tiden så är antagligen värt att satsa på, medan om det är 40% av tiden så borde du kanske fundera över vilka saker som inte fungerar och om det gör att åtgärda på något sätt.
Jag tycker att det är sunt att fundera över sitt förhållande och att ibland våga ifrågasätta varför man fortsätter vara tillsammans, just för att undvika att man fortsätter att vara tillsammans bara av "gammal vana".  Våga vara ärlig mot dig själv i dina egna resonemang, anledningen till att man är tillsammans borde vara att man vill vara det, inte för att man känner att man investerat två år och därför borde fortsätta. Även om ett förhållande tar slut innebär det inte att tiden som har gått har varit bortkastad - men du har ett långt liv framför dig och både du och hon förtjänar att vara lyckliga, oavsett om det innebär tillsammans eller på varsitt håll.
Jag hoppas att du kan få lite hjälp i dina tankar genom mitt svar och försök att slappna av och lita på att det kommer att klarna hur du skall göra.
Kram,
Tessi