osäker på känslor
06.07.2017
Hej! Jag undrar om jag borde göra slut. Jag vet inte alls om jag har känslor kvar för min pojkvän eller inte... Vet inte hur jag ska ta reda på det heller? Hjälp! Är så osäker. Jag o han har varit tillsammans i 4 år. Det har varit slut mellan oss engång, ungefär 5månader... Före det tog slut den gången var han väldigt kontrollerande, svartsjuk och ringde alldeles för mycket, o han behandlade mig dåligt trots att jag var en som alltid ville mysa med honom, jag var alltid så snäll o pussade honom hur mycket som helst de få gånger vi träffades o jag var attraherad av honom också. Men en dag fick jag nog o kände att jag tappat känslorna. gjorde slut och träffade andra. Fick höra från folk att jag verkade mycket lyckligare då jag var singel... Men sen när de varit slut månader tog jag tillbaka honom, kändes som att känslorna var tillbaka o vi hade det bra de första halvåret men nu de senaste halvåret så har de inte varit bra alls. TROTS att han inte längre längre är svartsjuk av sig, kanske en gnytta kontrollerande men inte så svartsjuk som förut då jag knappt kunde umgås med familj o vänner. Nu är det jag som är felet, enligt mig, för jag har blivit en "kall" person mot honom och även han märker det... Med det menar jag att jag vänder automatiskt bort mitt ansikte då han vill pussa mig, känner inte att jag saknar honom fast han varit borta någondag, har noll attraktion till honom så vi har nästan inget samlag alls nuförtiden även om jag tycker att han är snygg o mysig. Dessutom ytterst få gånger som jag känner för att pussa honom. Han har nästan blivit den jag var förut, för han klänger o pussar mej o det blir nästan för mycket för mig. Jag vet liksom inte hur jag ska komma fram till om jag har äkta känslor för honom eller inte. Vet inte heller om känslorna o sexlusten är "borta" pga jag ätit ppiller under det senaste året eller om det är för att jag mår dåligt psykiskt, eller om jag mår psykist dåligt pga minnena som lever kvar pga hur han var förut mot mig före det tog slut dendär gången. O det värsta är väl att jag har en liten "crush" på en som jag aldrig våga skicka med då jag var singel, blir alltid så varm inombords när man ser en bild som han postat. Har dock aldrig träffat den typen, bara sett honom på håll i verkligheten o skulle inte precis heller våga chansa då o göra slut med min nuvarande pojkvän. Finns det nån expert för sånthär då man är osäker på sina känslor? O kan det att man mår psykiskt dåligt eller att man ätit ppiller vara en bidragande orsak att känslorna har "gömt sig" även om de kanske finns nånstans kvar ännu?. Har slutat äta ppillerna nu ihopp om att börja må bättre, även om det antagligen inte är pga dem. Har talat med psykolog om bland annat detta men också mycket mer men känner mig inte alls klokare på mig själv o mina känslor ändå. Mår inte bättre heller men det hjälpte för stunden när man väl var där o talade. Hoppas ni kan hjälpa mig på någotvis.

Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.07.2017
Hej, Det är svårt med känslor. Ingen annan än du själv kan veta om dina känslor är äkta för din kille eller om du borde göra slut. Fast det är jätte svårt och på samma gång osäkert, man vill ju inte vara ensam heller. Så måste man försöka hitta svaret i sitt hjärta. Det kan ju hända att du skulle må bra av att ha en paus i ert förhållande, för att känna efter hur det faktiskt ligger till med känslorna för honom. Om ni fortsätter som nu kanske du bara retar upp dig ännu mera på honom och så slocknar dina känslor helt och hållet. Men det kan ju också hända att allt blir bättre om en tid. Kanske ni har kommit till en punkt då förhållandet antingen ska upphöra eller fördjupas. Ni har varit tillsammans en lång tid och känslorna förändras med tiden, man kanske inte känner samma pirr när man ser den andre men på ett annat sätt har man en varmarer och tryggare känsla tillsammans.
Det är svårt att säga om p-pillerna har inverkat. Vissa menar att de eftersom de är hormoner kan ställa till med en hel del elände, men för andra inverkar de inte alls.
Små förälskelser kan man ha under hela livets gång, kanske är de riktigt bra också. Man skaffar aptiten på byn men äter hemma ;) som de brukar säga.
Va bra att du har pratat om dethär med din psykolog, det är bra att ventilera och höra olika personers åsikter. Har du nån jätte bra kompis som du kan prata om det med? Som känner både dig och din kille.
Det låter som att du behöver ta dig en ordentlig funderare om lite av varje i livet. Ibland måste man ta en time out och ta ut ny riktning. Kanske börja en ny hobby, byta jobb?
Jag vet inte om du blev klokare av mitt svar, det är svårt att både ge råd men ändå inte. Det är ju du som ska bestämma hur och vad du ska göra.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna