Österbotten in a nutshell
05.06.2017
Hej! Jag undrar om det är okej att vara tillsammans med sin småkusin? Alltså den här frågan låter så himla redneck och jag skäms nästan lite men det är en kille som började prata med mig och nu visar det sig att vi är småkusiner men kan man dejta ändå? Är också rädd att folk ska börja prata en massa skit om det blir till något så... borde jag avbryta det eller se vart det leder? Voivoi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.06.2017
Hej,
Precis som det står i kommentaren du fått så är det enligt lagen helt ok att vara tillsammans med sin småkusin. Sen är det ju svårt att veta om folk pratar eller inte, men då väljer man ju själv om man bryr sig om det eller inte. Folk kan ju alltid hitta saker att tala om om de vill det, så är det inte den orsaken så kan det vara nån annan - det behöver man inte ta hänsyn till.
Jag tycker att ni skall känna efter, och om det känns rätt mellan er så behöver ni inte låta det faktum att ni är småkusiner hindra er. SÅ nära släkt är ni ju inte.
Kram
Tessi