Otrogen!
31.10.2017
Hej. Jag har ett problem som jag tänker på heeela tiden... Jag har en pojkvän och vi har varit ihop 3 år.. Och jag älskar honom mer än allt annat. Men nu på siståne har han förändrats och vi har bråkat en del. De gånger han har gjort mig ledsen har jag pratat med en annan kille som gjorde mig på sååå mycket bättre humör (bara kompisar då)... Men nu på senare tid har jag börjat fått känslor för den andra killen också och jag har varit med honom rätt mycket i smyg, för att jag inte vill att nån ska veta om det.. Men då ledde detta till att vi började vara mera och mera och till slut började vi krama och hångla o sånt.... Och jag vet att det är fel eftersom jag har en pojkvän redan.... Men jag kan inte säga nej till den andra killen eftersom han alllltid hjälper mig när jag har det svårt.... Men jag älskar min pojkvän mera än den andra killlen.... Snälla hjälp mig! Jag vet inte vad jag ska göra.. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.11.2017
Hej,
Jag förstår att det är en krånglig situation du är i, och det blir ju alltid rörigt då det är fler än två personer inblandade. Det kan vara nog så krångligt med bara två. Jag kan ju inte brätta för dig vad du skall göra, men det finns lite olika saker du kanske borde tänka på.
Dels förstås att tänka på vad du själv vill. Vem vill du själv vara tillsammans med. Om du föreställer dig att ditt och din pojkväns relation skulle vara problemfri, vill du då hellre ha honom än den andra killen? Vilka saker är det som gör att du dras till den andra killen? Är det bara det att han ställer upp för dig då din egen kille inte gör det, eller är du förälskad i honom också? Man kan ju faktiskt vara förälskad i flera personer, även om vårt samhälle här i Finland ganska långt bygger på tvåsamhet.
Vad tror du att den andra killen vill? Är han förälskad i dig? Vill han ha ett förhållande med dig eller är det mer på kompisnivå för honom också? Ofta är det ju så att otrohet är mer ett symtom på att någonting är lite snett i förhållandet, än att förhållandet skulle bli snett av otroheten (vilket det ju givetvis också kan bli, men det är mer en följd ) Om man är i ett perfekt förhållande där det inte finns några som helst problem så brukar man kanske inte bli intresserad av någon annan eftersom man inte är "mottaglig". Så det att du är mottaglig för den andra killen och börjar känna dig intresserad av honom kanske betyder att det är någonting du inte "får" i din nuvarande relation. Då är det ju upp till dig att fundera på om du vill jobba på det förhållande du har för att du skall få allt du behöver där.
Slutligen så är det antagligen ett problem i sig att du har varit otrogen. Jag vet ju inte vad ni har för "avtal" med din pojkvän, om det är "ok" att vara med andra, men som jag tidigare skrev så brukar det inte vara det i vårt samhälle (även om undantag finns). Har du tänkt berätta det för honom och vad blir följderna då? Vilka blir följderna om du inte berättar det utan han får höra det fån något annat håll?
Jag förstår om det känns superjobbigt just nu, och att du är förvirrad och olycklig. Dels kanske du ångrar det som hände med den andra killen, men dels är du kanske också nyfiken på vad det skulle kunna bli om du lät det ha sin gång. Du och din pojkvän har varit tillsammans länge, och ibland förändras man under förhållandet så att man plötsligt har kommit ganska långt ifrån varandra, då är det kanske ett beslut man måste göra att antingen jobba för att hitta tillbaka eller välja att släppa taget om varandra och gå åt olika håll.
Som du märker så har jag inga svar. Jag kan bara konstatera att det inte alls är ett ovanligt problem, och att trots att det känns jobbigt just nu, så brukar det faktiskt oftast lösa sig till det bästa bara man har tålamod. Låt det ta tid. Det kommer nog att visa sig vad som är meningen.
Kram
Tessi