-
06.01.2014
Hej!
Jag har det lite knepigt med mitt sexliv. Jag och min pojkvän har varit tillsammans över 1år och jag älskar honom otroligt mycket!
Men dethär med sex har alltid varit knepigt för mig. När jag onanerar själv tycker jag inte det är speciellt skönt utan att använda min vibrator(enda sättet för mej att komma), så det blir ju alltid den till hjälp. Även använder jag och min pojkvän den före sexet för annars blir jag inte tillräcklit våt. Tycker det är väldigt tråkigt att min partner inte kan göra mig kåt och våt utan någon teknisk sak... blir ju varken kåt eller våt då han slickar eller pullar mej, varför är det såhär?
Ibland, altså några gånger i månaden brukar jag titta på porr, oftast lesbisk för det tänder jag på konstigt nog fast jag inte är lesbisk? tycker inte det är lika fint då det är en man i bilden och kvinnan bara får lyda. Iallafall gör porr mej jätte kåt, blir riktigt lesden för skulle vilja bli det av min partner också men så är det inte, fast jag tycker han är hur sexig som helst. När jag onanerar till porr med en vibrator kommer jag super snabbt...
Så vad är grejen med mej, vad ska jag göra för att få mitt sexliv att funka?... :'( Och hur vanligt är det egentligen att flickor kollar porr? jag känner mej som enda i världen, iaf med lesbisk...

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
13.01.2014
Hej!
Jadu, det här med att inte ha det sexliv som man egentligen skulle vilja ha verkar vi få många frågor om just nu. Svarade just på en annan liknande, så kolla gärna runt lite på frågor och svar här i samma kategori också, så får du säkert ännu fler tips, tänkbara förklaringar och eventuella orsaker. Men vi ska försöka svara på din fråga, framförallt utgående från våra experters tidigare svar och från vad vi nyligen fick lära oss på en kurs för ungdomsinformatörer inom sexualundervisning.
I grunden handlar problem i sexlivet ofta om sådant som inte är helt och hållet tekniskt/fysiskt utan mera sitter i känslor, tankar, förväntningar, föreställningar, vanor och önskemål. Nå, det sker i princip aldrig att två människor som har sex med varandra skulle ha exakt samma bild av hur sexet borde vara för att vara "perfekt" - och det finns inget "Perfekt" sex - men ofta lägger alltså just sådant som önskemål på den andra eller på sexet i sig käppar i hjulet för njutningen. Alla borden och måsten kan göra det besvärligt. Ibland kan det vara så enkelt som att man tror att inget annat än tex just ett visst sätt funkar, att man liksom låser sig i huvudet - och då låser sig också kroppen för något visst."Bara det funkar" eller "Det där skulle aldrig funka för mig" kanske alltså har mycket mer att göra med tankarna än med kroppen.
Det påstås att hjärnan är den främsta erogena zonen, att nyckeln till att bli sexuellt upphetsad sitter i hjärnan och inte tex i klitoris eller i bröstvårtorna. Vad vi tänker, tycker och känner spelar jättestor roll! Det märks bäst på att man inte kan bli kåt eller njuta om man är nervös, osäker, otrygg, ovillig eller obekväm med situationen eller partnern - men visst kan det gälla föreställningar om hur man själv fungerar också. Man kan alltså låsa sig i vad man själv tycker att är skönt/inte skönt. Det är ju förståerligt, man kan ju tex också ha en negativ upplevelse som forstätter färga av sig på allt - ta bara något så enkelt som att någon gång ha blivit kysst på örat av någon man inte gillat och så kan ingen som man gillar någonsin kyssa en på örat utan att man får kalla rysningar och blir avtänd av det.
Det är KNAPPAST så att du inte kan få orgasm av något annat än vibrator! Så enkelspårig är kroppen absolut inte utan den är både komplicerad och ger oändliga antal möjligheter till njutning. Att tro att det här är kroppens fel är lika dumt som att tro att man bara kan träna magmuskler på ett endaste sätt eller att kött bara kan kryddas på ett endaste sätt. Det är därför vi så hårt tror att ditt lilla problem sitter mellan öronen hos dig. Det är LÄTT att alltid ta till en teknik som man vet att funkar - så funkar de flesta av oss och då blir sexlivet lätt till en tråkig rutin. Och även när man försöker variera sig och pröva på andra sätt och ställningar, så brukar hjärnan ändå sätta krokben för en: man liksom tar lite för givet att det ändå inte kommer att funka (och då kommer det såklart inte att funka), eller så tänker man helt enkelt för mycket och koncentrerar sig inte på att känna och njuta. Dessutom är det vanligt att man helt enkelt ger upp för lätt och inte orkar hålla på alls så länge som tjejen skulle behöva tex för att få orgasm oralt - eller att han inte riktigt gör det "rätt" för just henne. Att kunna prata om det, visa eller berätta hur man vill att partnern ska göra, är såklart ett stort plus.
Så knepet för att utöka sina möjligheter till att njuta och få orgasm är att INTE koncentrera sig på att få orgasm, utan på att njuta av allt annat istället. Orgasmen är inte målet nu, utan resan dit är den viktiga. Försök att upptäcka varandra på nytt (låtsas fast att det är första gången igen), satsa en maaaassa tid på förpel och lek och hångel och petting och sådant igen, pröva olika sätt att smeka varandra, olika ställen att ha sex på, olika typers förspel, hitta spänning och inspiration och tändning från alla möjliga håll före, flirta hela dagen lång så att hela dagen blir ett enda långt förspel... Rätt som det är så får du orgasm utan att ni använt vibratorn före. Eller lesbisk porr.
För det finns nog tyvärr också en liten fysisk grej bakom många "Nä-det-går-inte-utan...". Om man hela tiden anväder ett visst stimuli, en viss sak för att bli tänd (som porr eller dildo eller vadsomhelst), så blir kroppen faktiskt lite bedövad i längden av det och behöver då mer och mer eller starkare av den här grejen för att alls kunna känna lika mycket njutning som förr. Vissa killar har riktigt problem med det här, så mycket att det här kallas PED (Porn-induced erectile dysfunction). De kan inte bli kåta utan att se på allt grövre porr samtidigt och kan i vissa fall inte ens ha sex med en riktig partner för det räcker inte, så de slaknar eller får inte utlösning. Klart att tjejer också kan råka ut för motsvarande, eller få en liten släng av det när det gäller just en viss grej. Så försök att inte ge upp utan variera er istället. Kroppen och sex är så mycket mer än att alltid göra allt på samma sätt - möjligheterna är alltså oändliga!
Sedan när det gäller vad man själv hetsar upp sig med när man vill onanera, så är det mesta helt okej. Man kan säga att det hör till fantasierna, att se på lesbisk porr då, och det är stor skillnad på fantasier. Man kan fantisera ihop de mest huvudlösa saker utan att vilja göra dem i verkliga livet! Och det är helt okej! Vad man tänker är ens egen privatsak och där finns inga gränser - bara för saker man gör på riktigt eller med/mot någon. Så att se på lesbisk porr betyder absolut inte att du är lesbisk, att du skulle ha sex med en kvinna i verkliga livet eller att killar inte kan tända dig. Du har ju dessutom ett tankespår här: ofta är tjejerna i underläge i porrfilmer med män, de objektifieras och behandlas ofta rätt illa eller respektlös - och det är klart att du får ha något emot det! Just hur kvinnor behandlas överlag inom porr av det här slaget så leder till massor av problem för massor av människor i deras verkliga sexliv - förvridna föreställningar! Det finns en och annan bra porr, men den är svårare att hitta (brukar då oftast vara producerad av kvinnor för kvinnor).
Som sagt, slappna av och upptäck världen (era kroppar, sex osv, både ensamma och tillsammans) och försök att inte begränsa dig av gammal vana!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna