? :/
26.06.2014
Hej. Jag och min pojkvän har varit ilag i ett år han är veldigt pålitlig och snäll och snygg, vi kan prata om allt och han skullealdrig lämna mig vi förstår oss påvarandra. Men så är jag tjej och vi undrar och oroar oss ganska mycket iblandkanske föör mycket men att min kille ibland tittar på andra tjejer och deras profilbilder men han gör det endå diskret och om vi talar om det bryr han sejj inte alls i dom och jag bwt att han bara vill ha mejj men man undrar ju ändå och blir arg att andra snygga tjejjer ska finnas fast man själv tycker man är snygg försöker jag tänka ysch vad fula de andra tjejerna är och jag är lycklig med min pojkvän och vet att jag tittar ju nog också på andra pojkar utan att bry mej. Min fråga är måste man bli så "svartsjuk" "arg" "fundersam" och osäker fast man endå "inte" är? EcME2

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
01.07.2014
Hejsan vännen!
På din fråga låter det som att du har ett riktigt bra förhållande :) Det är vi glada över! Det att ni kan prata med varandra om allt är inte alls fallet i alla förhållanden, så det är jättebra att ni kan göra det!! På det sättet blir det så mycket lättare att leva med varandra, om man står ut med varandra i vått och torrt så att säga. Om vad man än säger och tänker och tycker är okej för den andra personen kan man vara sig själv med varandra fullt ut – och det är SÅ viktigt.
Sen alltså, det du skriver om känns sååå väl igen!! Fast man VET att den andra personen inte bryr sig i någon annan, man VET att hen aldrig skulle göra något för att svika, man VET att personen finns där, ändå oroar man sig. Man funderar och tänker och så tar tankarna överhanden. Människan är SÅ bra på att föreställa sig det allra värsta: ”tänk om, tänk om, tänk om”... Det är nog ett av de allra vanligaste ”problemen” i ett förhållande. Och inte bara i parförhållanden, också i kompisrelationer. Man kan tex oroa sig för att bästa kompisen plötsligt hittat andra, bättre vänner och man själv hamnat på andra plats – fast det inte alls är så. Så du är på inga sätt onormal, du är bara människa.
Det här handlar faktiskt ganska mycket om självkänsla också. Självkänsla och tillit. Tillit är en av grundpelarna i alla former av förhållanden, man måste kunna lita på varandra för att förhållandet ska hålla i längden. Men tillit är inget som utvecklas över en dag. Om din pojkvän har visat att du kan lita på honom så försök lita på att det är så. Svartsjuka är inte alls lätt att leva med, men ibland är det en del av förhållanden. Eftersom du nu skriver att ni kan prata med varandra om allt så skulle du tex kunna berätta för honom hur du känner när han tittar på bilder av andra tjejer. Att det gör dig orolig och fundersam, även om du vet att han finns där för dig. Bara så att han helt säkert vet att det kan bli jobbigt för dig. Han kanske inte har förstått att det blir ett problem för dig och då han vet - på riktigt - kanske han börjar handla annorlunda. Ibland är det också bara nyttigt att gå igenom och komma överens om vilka "regler" som gäller just i ert förhållande och för er personligen. Tex "man får titta men man får inte flirta". Så att båda säkert vet.
För det är nog ändå så att ”snygga” tjejer (och killar för den delen) alltid kommer att finnas, och även om man är i ett förhållande så kan man ju nog tycka att de är snygga. Men att man tycker de är snygga betyder naturligtvis inte att man skulle ”försöka något” med personen. Det betyder ingenting annat än att man tycker att de är snygga. De kan bara fungera som lite ögongodis, men man vet ändå att tryggheten hemma hos flick-/pojkvännen finns där oavsett vad. Kärleken till den andra personen övervinner andra människors snygghet. "Man kan kanske skaffa sig aptit ute på byn, men man far hem och äta".
Det låter lite som om du utvecklat nån form av ”försvarsmekanism” när du försöker tänka ”vad fula de andra tjejerna är” fast du egentligen inte tycker det. ;) Alltså att du liksom försöker få bort din oro och din ångest genom att försöka övertyga dig själv om att tjejerna inte ser bra ut. Du kunde kanske öva dig på att se lite mer neutralt på de andra tjejerna. Typ ”ja, hon ser bra ut, men det betyder ingenting för vårt förhållande.” För det gör det inte. Vi kan alla titta på andra människor och tänka "oj vad hen ser bra ut", även om det absolut inte betyder att vi funderar på att lämna vår flick-/pojkvän!! Jobba också på ditt eget självförtroende och din självkänsla, för ju bättre du tycker om dig själv, desto säkrare kommer du att känna dig. Om man hela tiden tjatar i sin egen hjärna om att man nog inte är tillräckligt bra för honom, inte är värd honom, inte duger åt honom, så är det klart att man blir osäker på honom och svartsjuk och liksom förväntar sig att han ska lämna en för någon bättre. Svartsjuka bottnar alltså väldigt ofta i den egna självkänslan, inte i vad partnern gör eller inte gör.
Och du, kom ihåg att det här är helt normalt. Det tar en stund innan den där tilliten till förhållandet kommer och din egen självkänsla byggs upp. Har du sett månadens tema som råååkar handla om just självkänsla och självförtroende? :D Läs gärna genom de sidorna också.
Kraaamar!
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica