Parförhållandet och sex
17.06.2015
Hej!
Jag har några funderingar och tankar kring mitt förhållande och skulle gärna vilja få tips angående allt detta.
Min pojkvän och jag har varit tillsammans i 1½ år och vi har alltid haft det bra. Under det senaste halvåret har jag dock märkt hur olika vi är som personer. Han är mera "ordentlig" mot det perfektionistiska hållet om man kan säga så. Jag igen är en människa som gärna skrattar och tar inte allt på allvar.
Den senaste tiden har vi också haft en del olika tankar om sex i ett förhållande. Han säger att han vill ha sex varje/varannan dag för att må bra. Jag igen känner kanske inte riktigt har sexlust varje/varannan dag. I början av vårt förhållande hade jag det, men sexlusten har bara lixom försvunnit? Vi har båda starka åsikter om detta och ibland är det väldigt påfrestande och irriterande. Vi accepterar varandras åsikter iallafall och det är bra.
Ibland kan jag bli osäker på om jag verkligen älskar honom, eller om det kommer i framtiden att bli vänskap.. ja tycker att vi hanterar bråken bra, men jag t.ex. glömde hans födelsedag och om jag verkligen vore kär, skulle jag absolut inte glömma det. Jag vet inte.. är bara så himla osäker någon dag, och ibland så glad och lycklig. Känns också som jag aldrig skulle kunna leva utan honom. Vi har lärt så mycket av varandra under tiden vi har varit tillsammans. Vi är inte heller med varandra hela tiden, han bor på annan ort och därför är det konstigt att jag ibland känner att jag vill ha egentid för mig själv. Ibland kan jag också börja gråta pga. Osäkerhet/trötthet/stress.. jag vet inte. Hur gör andra med sitt sexliv?? har ni tips? Fundersam

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
18.06.2015
Hejsan Fundersam! Fina tankar du har - det låter som om du håller på att bli vuxen. Du vill er båda väl...
Många tonårsparförhållanden kommer till ett vägval - passar vi för varann och ska vi fortsätta och gå in i ett seriöst förhållande med förlovning, barn, sambos osv osv. Eller var det här bara en tonårsförälskelse och vi har vuxit ifrån varann. Tyvärr kan jag inte ge svaret åt dej. Svaret måste ni nog själva komma fram till. Kan ni prata om det här utan att någon blir sårad, lessen eller arg? Ibland kompletterar olika personligheter varandra och ibland driver personlighetsdragen den andra till vansinne...
I ett parförhållande går lusten upp och ner. Lusten sjunker vid stress, oro och trötthet. Det är helt naturligt. Jag tror att du är där i oros- och stressträsket just nu. Ibland ökar sedan lusten igen utan att man gör någonting skillt och ibland behöver lusten lite hjälp. Ibland kan man hitta knepena själv ex genom att ge den andra parten mer uppmärksamhet och komplimanger, man kan också bereda möjligheter för att ha sex och liksom ge fina inviter och skapa tillfällen för sex eller prova nya saker i sexakten ex ställningar, leksaker osv. Och ibland behöver man mer hjälp som en sexualrådgivare eller en bok kan ge en.
Sen är själva sexet en intressant utmaning. Bästa upplevelserna får man om man känner sig bekväm i egen kropp och till 100% litar på sin partner. Kan ni tala om sex? Vet han vad du tycker är skönt eller tror han liksom de flesta unga killar att det är hans in-ut-in-ut är det som är bästa grejen för dej? Finlands främste forskare i sexologi säger att en kvinna ska älskas med ord och händer. Det tror jag han har helt rätt i! Kanske ni satsar för mycket på samlag och för lite på smeksex? Våga leka lite och testa nya grejer - du kan hitta en ny favorit och då stiger garanterat också din lust!
Var rädd om varandra - tillsammans eller var och en skillt! Kram,   Annika   barnmorska - hälsovårdare