Parterapi efter kl 17?
10.07.2018
Hej! Jag och min sambo har funderat på parterapi. Men han jobbar sent så efter kl 5 halv 6. Finns det någon terapeut i vasa vi kan gå till? Ano

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.07.2018
Hej Ano!
Jo, det ska nog gå att finna en parterapeut ni kan gå till även sent på eftermiddagen/kvällen. Nu skulle vi egentligen inte få göra reklam för firmor, men kolla Wasa Wellness utbud. Jag har för mig att vissa terapeuter där (och överlag) kan ha vissa kvällar i veckan som de har mottagning just för att en del patienter kan ha svårt att hinna från jobbet annars. Jag såg också att Gynekologstation Lilja erbjuder parterapi och har både psykologmottagning och familje- och sexualterapi (dock på finska och det kan nog vara mer för sådana som tex lider av barnlöshet eller har problem i sexlivet).
Det är även möjligt att de olika privata läkarmottagningarna (Promedi, Mehiläinen osv) har psykologtjänster av olika slag och kunde erbjuda parterapi därvia, det går ju alltid att kolla. Sedan erbjuder församlingarna också par- och familjeterapi, men där har jag inte koll på mottagningstider - igen, ring och kolla.
Om det är riktigt akut, så kan ni få allmänna krissamtal vid Kriscentret Valo och är våld på något vis inblandat, så finns Vasa Mödra- och skyddshem, där man också kan få början på processen.
Och slutligen finns stadens familjerådgivning, men där tvivlar jag nog på att de har öppet sent (plus att det kanske handlar mera om familje- än parterapi i så fall).
Och så en liten tanke: många går ju nog på terapi mitt under dagen också, tex på lunchen, på samma sätt som man behöver gå till läkaren eller tandläkaren mitt i dagen också. Om det inte går enligt honom att ta 1-1,5 timmar eget ärende mitt i dagen kanske det säger något om hans villighet att gå i terapi. Kolla också om det skulle vara möjligt för honom att komma senare till jobbet, så att ni kunde ta en 08:00-tid?
Lycka till! Kram, Liselott