pinsamt! !
23.03.2014
Hej decibel!
Det var en dag när vi hade en revy föreställning å det är en i bandet som jag gillar, och när min kompis sjöng å var jag och några andra och typ dansade bakom och när jag tittade på honom så slutadr jag dansa så hon som stod bredvid mig så frågade varför jag slutade dansa? De va så pinsamt! Hur ska jag säga till honom att jag gillar han? Men det dom e problemet e att han e typ 18 år.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
03.04.2014
Hej!
Voj vännen, sådant där händer så lätt när man är förtjust i någon. Alla har vi gjort liknande saker, eller typ börjat stamma och rodna och inte fått ur oss ett enda vettigt ord. Vet du, vi kan inte ens trösta dig med att det blir bättre med åren, för även vuxna kvinnor kan bli så där till sig av att se den de gillar. Kanske man blir bättre på att dölja det, bättre på att hitta på något smart att säga, bättre på att flirta. Men det betyder inte att inte fjärilarna i magen skulle lugna ner sig. Fast å andra sidan är det ju också charmen med att vara förtjust i någon ;)
Men tyvärr är det inte så mycket du kan göra åt saken, eftersom det är så stor åldersskillnad mellan er. Visst skulle vi kunna ge dig en massa flirttips och liknande, men vi vill inte uppmuntra dig att försöka få till det med honom. Förlåt, men vi måste ju säga som det är. Utan att avslöja hur gammal du är, så vore ett förhållande mellan er inte bara moraliskt fel utan också juridiskt fel - han är myndig men du är långt ifrån det. Spelar ingen roll hur mogen du är (eller hur omogen han är), det är ändå inte okej. Skulle han ens kyssa dig, så vore det olagligt, räknas som sexuellt utnyttjande. Jo, så allvarligt är det. Spelar heller ingen roll om du hört om par med lika stora åldersskillnader förr, det blir inte mera okej för att andra gjort det.
En så pass mycket äldre kille befinner sig också på ett helt annat stadie i livet, så det är inte bara det att ni skulle ha så stora skillnader i vad ni vill med era liv, vad som intresserar er osv, utan också att du inte kan delta i stora delar av hans liv. Vi vet att du säkert tänker att det inte spelar någon roll, men det är oftast sådana saker som avgör om man kan vara tillsammans eller inte, blir lyckliga tillsammans eller inte. Och det skulle till exempel nog allmänt uppfattas som konstigt eller till och med creepy ifall en kille i hans ålder blev förtjust i en så pass mycket yngre tjej.
Förlåt igen att vi rackar ner på dina förhoppningar och din förälskelse med en massa kalla fakta. Men vännen, du kan nog ändå titta på honom, fantisera och drömma om honom - utan att faktiskt göra något för att han ska förstå att du gillar honom. Ibland är det jätteskönt att vara kär i någon på avstånd, för då får man njuta av fjärilarna i magen utan att behöva utsätta sig för alla risker som exempelvis att få sitt hjärta krossat. Man kan ju liksom öva på att vara kär, så är man mera bekväm med känslan sedan den vackra dag man träffar någon som det verkligen kan bli något på allvar med. Att vara kär i någon kan också mycket väl få förbli en hemlighet, man måste inte alls berätta åt någon (tex kompisarna) om ens känslor. Och vännen, det är ju bara nu som det inte är okej, skulle du vara över 16 så skulle det ju vara fritt fram. Vem vet, kanske ni träffas igen en vacker dag ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna