Pojkvän prioriterar inte mig
14.11.2024
Hej! Jag har varit ihop med min pojkvän för 5 år nu, men har en längre tid varit snäppet besviken med hans insatser i vårt förhållande.
Det känns som om jag alltid är den som planerar saker för oss att göra, eller ens tider för oss att ses. Och då jag frågar honom att ses får jag ofta ett ”kanske” eller ”jag måste kolla” som ett svar, eftersom han vill se om sina vänner har några planer först, innan han planerar saker med mig. Jag förstår att han inte vill gå miste om saker med sina vänner, men det tar ändå ont då han träffar dem i princip varje dag, och jag får kanske en, max två, dag & natt / dagar & nätter per vecka, om ens det.
Jag har talat om det här flera gånger med honom, om hur glad jag skulle bli om han gör planer och tar initiativ, men ändå händer det i princip aldrig att han faktist gör det. Ibland, kanske det är elakt av mig, så väntar jag så länge tills han föreslår att vi skulle kunna ses. Ofta tar det en eller två veckor, och till och med då lämnar han planeringen i princip till mig, eftersom jag tvingas bestämma vilken dag vi ses eller annars bara planera ut hur och när vi ska ta oss vart.
Ändå, efter flera diskussioner med honom så händer ingenting. Jag känner mig oprioriterad och ibland till och med helt och hållet oälskad. Han har ADHD, vilket han ofta säger är orsaken till att han har svårt att minnas planera saker eller skicka meddelanden till mig, out of sight-out of mind, liksom. Jag kan sympatisera med det och förstår att det därför inte nödvändigtvis är med flit som han låter bli att göra vissa saker, men jag börjar känna mig som att han ändå skulle försöka lite mera ifall han verkligen ville satsa på det vi har. Miriam
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
15.11.2024
Hej!
Jag förstår verkligen att det här känns jobbigt för dig. Det är helt naturligt att det kan komma perioder i livet där man inte är lika energisk och orkar ta lika mycket initiativ. Det är också naturligt att det kan komma svackor i förhållandet när man inte är lika kärleksfull och prioriterar andra saker mer. Men om det håller på väldigt länge och inte alls blir bättre trots diskussion så kan förhållandet börja lida väldigt mycket.
Det är verkligen inte rättvist att det bara är du som tar initiativ till att ses och att det är du som står för all planering. Vad skulle hända om du plötsligt blev lika likgiltig och oengagerad som honom? Skulle han då låta förhållandet tvina och rinna ut i sanden?
Adhd kan absolut vara en orsak till hans beteende men det är trots allt inte en ursäkt som han kan luta sig mot varje gång du tar upp ett problem som du upplever. Han är trots allt tillräckligt gammal för att ta ansvar över sina handlingar. Det är onekligen många saker i hans liv som är extra utmanande pga adhd, t.ex. skola, jobb, koncentration osv. Men jag utgår från att han ändå hittat ett sätt att hantera dessa saker trots sin diagnos, så varför ger han upp helt och hållet när det kommer till ert förhållande? Varför är han plötsligt helt maktlös inför sin adhd när det gäller att göra tid för dig?
Det verkar inte heller som att du kräver särskilt mycket här. Som jag förstår det vill du främst att han ska visa dig att han gör sitt bästa för er relation. Att han tar till sig av det du säger och tar dina känslor och behov på allvar.
I nuläget finns det tyvärr inte mycket mer du kan göra än att fortsätta föra diskussioner med din pojkvän och fundera grundligt för dig själv vad du vill få ut av ditt liv och din relation. Hur skulle du vilja att ditt liv ser ut och var någonstans står du nu? Kan du nå dit du vill på den vägen du är på nu? Leder den till lycka eller måste du ta en annan väg?
Det är viktigt att du är väldigt ärlig med din pojkvän om dina känslor och dina behov. Du kan ifrågasätta vad som skulle hända ifall du behandlade honom på samma sätt som han nu behandlar dig, att du aldrig hör av dig, aldrig planerar något, aldrig tar initiativ och aldrig kan ge tydliga svar om ni kan ses. Skulle han känna sig älskad, trygg och omtyckt om det var omvända roller? Du kan även fråga honom hur han ser på er situation och er framtid, vad han har för tankar, känslor och önskemål.
Kom ihåg att du är så otroligt bra och värdefull. Du förtjänar att vara i ett förhållande där du känner dig uppskattad, älskad, trygg och prioriterad. Det är inte meningen att du ska behöva jaga efter någon annan människa eller tjata till dig uppmärksamhet och basic pojkvänsbeteende. Standarden behöver nog vara lite högre än så.
Det är också extremt orättvist och ojämlikt att ni bara umgås på hans villkor, det är alltså alltid han som får som han vill medan du tvingas sänka dina förväntningar och hela tiden minska på dina behov för att anpassa dig till hans. Det här kan i längden leda till att du inte tror att du är värd mer än det du får just nu. Vilket inte stämmer. Du förtjänar att vara lycklig och du förtjänar att må bra. När man börjar tvivla på sin partners känslor på det här sättet är det ett tecken på att något behöver hända i relationen. Vad det är som behöver hända är helt upp till dig. Men så som du känner nu ska det inte kännas när man är i en hälsosam och kärleksfull relation.
Kram <3
Rosanna